Člověk musí psát, i když se mu nechce

Divadlo, film, seriál. Cynický humor mírně za hranicí kontroverze, ale i romantická komedie na prosluněném volejbalovém hřišti rozkládající fenomén ženského přátelství. Petr Kolečko dnes patří k nejúspěšnějším českým scenáristům, nově s oceněním Český lev za seriál MOST!

Petr Kolečko, scenárista, Praha
Petr Kolečko, scenárista, Praha

Svět kolem nás se mění. Kreativita už není jen abstraktní pojem, ale schopnost, jedinečnost a specifická vlastnost člověka, která získává na ceně. A to jak v osobním životě a způsobu trávení volného času, tak na pracovním trhu. Kreativita přispívá ke konkurenceschopnosti a posiluje identitu. Význam kulturních a kreativních průmyslů tak v letech následujících výrazně poroste.

Seriál Hrdinové kulturních a kreativních průmyslů je součástí komunikační kampaně nově vznikající Strategie kulturních a kreativních průmyslů, kterou řídí Ministerstvo kultury České republiky od května 2018. Postupně vám na stránkách Kreativního Česka představíme dvanáct příběhů inspirativních profesionálů z oblasti kulturních a kreativních průmyslů napříč nejrůznějšími odvětvími, a hlavně celou Českou republikou. 

Stojí za seriály Lajna, Čtvrtá hvězda, MOST!, Okresní přebor a filmy Zakázané uvolnění, Bajkeři, Padesátka nebo Přes prsty, který nedávno poprvé sám režíroval. Kolečko jde po situačním humoru a dobře napsaném dialogu. Píše o věcech, které jsou „typicky české“ a odehrávají se v normálním autentickém prostředí typu obyčejné české hospody.

Napadá mě, když se potkáváme tady, v holešovickém Vnitroblocku, jak se tu vlastně cítíte?

Jsem tu podruhé nebo snad potřetí. Dá se to očekávat, ale já téhle celé hipsteřině moc nefandím. Když se třeba podívám na svůj milovaný Hostinec pod Lipami na Čechově ulici, kam jsem rád chodíval… Z toho, že je z něj dneska další kavárna, kde člověk dostane chia pudink na sto dvacátý způsob, zrovna nejásám. Dokonce mám rozepsaný i jeden takový hipsterský námět.

Co vám na tom vadí?

Sleduju na tom takové zvláštní posuny v identitě. Jak najednou automaticky a celkem bez rozmyslu a trochu uměle přejímáme všechno z vnějšího prostředí, ze zahraničí. Obecně mě samozřejmě baví sledovat posuny v civilizačních, potažmo českých hodnotách. Mám ale pocit, že to, o čem často mluvíme jako o názoru České republiky, je opravdu zas a jenom názor té, a teď to musím říct, pražské kavárny. Zdá se mi, že se násilně tlačíme do něčeho, co je mladé pražské generaci vlastní, ale pro zbytek republiky je to zcela mimo. Tohle východoberlínské nebo řekněme newyorské myšlení rozevírá nůžky mezi Prahou a zbytkem země.

Myslíte, že kultura v jiných částech republiky je autentičtější?

Samozřejmě to nejde takhle jednoduše generalizovat. Praha je jinde, přirozeně, jako každé druhé hlavní město. Kultura mimo Prahu je v něčem snad více česká. Lidi jsou méně ovlivněni vlivy z vnějšího prostředí, na nic si nehrají. Co se týče filmového průmyslu, vnímám to tak, že je u nás obrovský hlad po látkách a optikách, které lze považovat za ryze české. To asi taky tvoří jádro mého úspěchu.

Co mi ale vadí mnohem více, je centralizace celostátních médií, která vychází z pražské optiky. Články o politice, kultuře a společenských jevech jsou psané pouze a jenom z pražské perspektivy, přitom se tváří jako většinový kulturní postoj. Tak to ale není. Praha je naprostá menšina. Na druhou stranu je to i pozitivní. Lidé mají velkou nedůvěru k psaným médiím, což je pro mě jakožto tvůrce samozřejmě zajímavé. Najednou tolik nemusíte řešit kritiky, protože tady nikdo nikomu nevěří a lidi se vlastně často rozhodují a jednají navzdory tomu, co novinář napíše. Tenhle rozpor je pak cítit třeba v komentářích pod články.

Vy je sledujete?

Ano. V diskusích se občas objeví nějaký dobrý fór.

Vymezujete se vůči pražské bublině…

Neřekl bych, že vymezuju. Automaticky s ní mám spoustu věcí společných, žiju ve stejném městě, pohybuju se v určitých kruzích. Spoustu věcí ale vnímám jinak a věci, které jsou považovány za normu, tak neberu. Taky myslím, že leckdy nemusí platit, že liberální názor rovná se sofistikovaný a konzervativní rovná se primitivní, což se takhle obvykle směšuje. Novost pohledu se zaměňuje s chytrostí a smysluplností sdělení, ale tak to přece není.

Petr Kolečko v holešovickém Vnitroblocku
Petr Kolečko v holešovickém Vnitroblocku

Když mluvíme o intelektuální bublině ‒ dlouhá léta jste působil jako umělecký šéf v A studiu Rubín, vaše hry byly oceňované divadelní kritikou. Věnujete se ještě divadlu?

Ani ne. Těch důvodů je více. Některé jsou pragmatické. Mám nějaký věk, mám děti, chci se o ně postarat. Druhá věc je, jak mi co sedne. Dnešnímu avantgardnímu, nebo řekněme artovému, divadlu už moc nerozumím a trošku se v něm ztrácím. Prostor bych tak viděl leda v komerčním divadle, což v budoucnu nevylučuju. Co se ale týče prostředí, to filmové nebo televizní je pro mě přirozenější. Divadlo jsou nekonečné debaty a dalekosáhlé diskuse po představení v kavárnách, v televizi se prostě více maká. V divadle se vždycky daleko více mluví, než se udělá, a to mi vadilo. Jsem takový výkonnostní typ, rád pracuju rychleji, soustředěněji, s ohledem na dokončenou práci. Asi to všechno vychází taky ze sportu, který je mi pořád blízký.

Ano, co se týče sportu, tak si uděláme malou rekapitulaci. V seriálu Lajna se objevuje hokej, v Okresním přeboru fotbal, v Padesátce lyžování, v Přes prsty beach volejbal, v Bajkerech kolo, ve vaší divadelní hře Federer-Nadal tenis. Co vás na sportu tolik fascinuje?

Takhle jsem vyrůstal. Tedy, nejen takhle. Zároveň jsme byli poměrně kulturní rodina. Každopádně ke sportu mě přivedl otec. Myslím, že když se člověk věnuje sportu, a to vlastně jak aktivně, tak i pasivně, vyčistí si hlavu. Jak si chcete ulevit? Můžete to všechno vypustit chlastem nebo se vyřvat na fotbale. A já mám teď suché období.

Disciplína ze sportu se vám musí přenášet do psaní, předpokládám.

Jo, to je ta druhá rovina. Návyky z posilovny, kam se snažím chodit tak dvakrát třikrát týdně, si člověk přenese do práce, do psaní. Získá tím pravidelnost a disciplínu, která je třeba u psaní nevyhnutelně potřeba. Člověk totiž musí psát, i když se mu nechce. Často slýchávám v rozhovorech svých kolegů, jak píšou, když mají dobrou náladu, když chytnou inspiraci, když se na to cítí a mají dobrý den. Ale tak to není. Nevěřím, že někdo napíše tři sta stránek seriálu, když je dobře naladěný. Často si tak třeba sednu k nějaké části scénáře a napíšu si plochu, ke které se vrátím později, když už mám větší chuť. Nejde si ale říct, že to počká, a neudělat vůbec nic. Vnitřní disciplína je potřeba.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Dopoledne píšu, odpoledne se věnuju dalším povinnostem. Vyzvedávám děti ze školy, řeším rozhovory, schůzky. Psát se snažím opravdu každý den. Po deváté večer už třeba moc nepracuju, spíše si pustím film, televizi, dám si víno, někam jdu. Rozhodně nejsem sova, přijde mi lepší psát dopoledne, dokud je to možné. Poslední dobou pak třeba píšu ve vlaku, často teď jezdím na Slovensko, kde připravujeme další televizní projekt.

Na čem teď pracujete?

Dokončuju seriál pro Českou televizi s Radkem Bajgarem, rozpracovávám námět pro slovenskou televizi z prostředí východního Slovenska a měli bychom dělat další Lajnu. A pak jsou tu projekty, o kterých zatím nemůžu mluvit.

Značnou část tvorby jste realizoval s režisérem Janem Prušinovským. Jaké to je, pracovat tak dlouho s jedním člověkem? Jak vaši práci proměňuje a ovlivňuje takováto spolupráce? A v čem si takzvaně nejvíce vyhovujete?

Já myslím, že si vlastně vyhovujeme tím, jak jsme každý trochu jiný. On umí mému někdy dost nadnesenému scénáři dát větší uvěřitelnost. Pro ty látky, které vyžadují realističnost, je určitě nejlepším režisérem. Asi spolu ale nemůžeme dělat pořád, vždycky si od sebe musíme odpočinout. Nicméně troufám si říct, že to, co jsme společně udělali, mělo vždycky nějakou kvalitu.

Co teď nepíšete, ale chtěl byste?

Jak jsem říkal, spolu s Kubou Prachařem bych chtěl dělat něco právě o hipsterech. Pracoval jsem taky na pohádce, kterou teď ale překlápím do filmu pro dospělé. Pak jsou různé náměty, sny, plány, věci v šuplíku. Moc se ale do toho nepouštím, když to nemá reálné obrysy.

Petr Kolečko v holešovickém Vnitroblocku
Petr Kolečko v holešovickém Vnitroblocku

Jak dlouho pracujete na jednom scénáři?

To je celkem různé. Napsat ho dokážu za dva tři měsíce, ale zdravé mi přijde dát si na to rok. Třeba Masaryka jsme psali dokonce tři roky, s různými pauzami.

Co pro vás vlastně definuje dobrý seriál?

Sám pro sebe jsem si to definoval velmi jednoduše. Za mě je základ, aby to lidi bavilo, a tím nemyslím jen humor, ale u detektivky napětí, u hororu strach, u komedie humor. A pak také, aby to o něčem bylo. Když budeme mluvit o komedii, přijde mi dobré ji používat jako prostor, kde se dá něco říct. Lidi se baví, je jim u seriálu dobře, sledují vás a vy máte prostor pomalu otevřít vážnější témata. Poslední dobou se bohužel hodně námětů hodnotí podle toho, jestli mají zdravý úhel pohledu. Takové hodnocení nemám rád. Vzniká tak mylná představa, že názor postavy rovná se názor autora, ale to je velká chyba. Druhá mylná představa pak je, že by měl mít autor jasně seřízený světonázor podle nějakých přijatelných společenských norem.

Co tím myslíte?

Třeba u filmu Přes prsty se častěji než co jiného hodnotí, jestli je postava Jiřího Langmajera šovinistická, a tím pádem to, jestli je správné, aby něco takového dnes bylo zobrazeno ve filmu. Vadí mi ta normativnost. To, jak se vnáší hledání takzvané zdravosti do hodnocení filmu, který je především příběhem.

Existuje český humor?

Já to dělám intuitivně. Vnímám požadavek na mírnou nekorektnost a vztah k nadsázce. Vždycky ale potřebujeme nějaký základ v pravdě, v obyčejné realitě. Třeba seriály jako The Big Bang Theory by v české verzi, v hlavním vysílacím čase, nikdy vlastně v masové míře neuspěly. Na nás je tenhle humor, myslím v tom obecném, širokém, masovém měřítku, prostě moc vykloubený, přehnaný, a navíc pochází z výlučnějšího prostředí. To je možná i důvod, proč naráží současné divadlo na nepochopení diváků. Hyperbol a zcizovacích prvků je v něm až příliš, kdežto česká kultura vychází z realismu.

Které seriály tedy sám sledujte?

Docela ty klasické: How I Met Your Mother, The Big Bang Theory, Narcos.

A něco novějšího?  

Mesiáše na Netflixu. Třeba to není tak patrné a dělám si z toho legraci, ale náboženskou tematiku mám rád. A je velmi často přítomná v mých věcech. V MOSTU! je farář, objevuje se i jinde. Ostatně na tomhle je postavený tak trochu celý MOST! To je takový český přístup. Děláme si srandu navzdory tomu, co si o věcech myslíme. Vtip nevyjadřuje náš postoj. Nelámeme si hlavu s tím, jestli je nějaký fór v souladu s naším světonázorem. Pro Čecha je vtip důležitější než světonázor. A pro mě taky. Nejde o to, co si v hloubi duše myslíte, ale jak si z toho umíte udělat v danou chvíli legraci.

Myslíte, že třeba toto stojí za vaším obrovským úspěchem?

Možná že jo. Myslím, že takhle to rozděluje Jung. Lidi jsou družní a uvědomělí. Družní jsou ti, co chodí do hospody, nelámou si s ničím moc hlavu, rádi se smějí. Já jsem spíše ten družný, většinový český divák taky. Ale družný nemusí znamenat blbý.

Petr Kolečko (36) je absolvent režie a dramaturgie na pražské DAMU, kde se již od prvního ročníku věnoval dramatické tvorbě. Jeho hra Britney Goes to Heaven, kterou uvedlo ostravské Divadlo Petra Bezruče, byla přeložena do angličtiny a byla prezentována formou scénického čtení v Immigrants’ Theatre v New Yorku. Byla také přeložena do polštiny. Hra Soumrak bodů, kterou napsal jako svůj bakalářský projekt na DAMU, byla uvedena v pražském divadle DISK. V pražském divadle A studio Rubín, kde byl od roku 2009 uměleckým šéfem, sklízely úspěchy jeho mnohé autorské projekty. Do většího povědomí veřejnosti se však dostal až roku 2010, kdy společně s Janem Prušinovským napsali úspěšný televizní seriál Okresní přebor, na který po dvou letech navázali celovečerním filmem. Od té doby je jedním z nejúspěšnějších českých scenáristů současnosti. Mezi jeho další zlomové počiny patří seriály Čtvrtá hvězda, Trpaslík, Vyšehrad, Lajna nebo MOST! Je držitelem Českého lva za nejlepší scénář k filmu Masaryk v režii Julia Ševčíka a za podíl na nejlepším dramatickém televizním seriálu MOST! V roce 2019 uvedl svůj první režijní debut, romantickou komedii Přes prsty.

Text: Michaela Hečková
Vloženo: 18. března 2020

Foto: Jiří Dužár

Seznamte se s profesionály kulturních a kreativních průmyslů z celé republiky, kteří mají co říct, ukázat a čím inspirovat. Příběhy Hrdinů KKP sledujte na webu a sociálních sítích Kreativního Česka a sociálních sítích Ministerstva kultury. Více o vznikající Strategii rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů ČR najdete na webu strategiekkp.mkcr.cz.

Článek je součástí projektu Zpracování systému rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů Ministerstvem kultury, registrační číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_025/0009160.

Nepřehlédněte /

FUK 2023 přinesl i debatu o kreativitě a nerovnosti

Umění a kultura jsou celistvou oblastí zásadní pro všeobecný rozvoj žáků. Osmnáctého dubna jsme v rámci Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání diskutovali o její pozici v rámcových vzdělávacích programech a o tom, jaké příležitosti lze v souvislosti s přijímáním nových koncepcí hledat či jaké bariéry zbývá pojmenovat. Debata pod názvem Kreativitou proti nerovnosti nastínila také potřeby regionů, kde může kreativní učení napomoci ke zmírnění odlivu mladší populace nebo sociálního vyčlenění, neboť má jasné dopady na motivaci ke vzdělávání a rozvoji sebe sama i svého okolí.

Co již víme o statusu umělce

Status umělce a umělkyně není nové téma. Výzkum o podobě a možnostech jeho zavedení u nás řeší Institut umění – Divadelní ústav (IDU) od roku 2019. Nově, od doby pandemie, však nabývá na významu a nutnosti jej implementovat i do českého systému. O nejnovější publikaci, která shrnuje poznatky a všechna témata i podtémata, která se ke statusu umělce vážou, jsme hovořili s Evou Žákovou.

Jak rozvíjet návyky pro kreativní myšlení

„Pokud bychom chtěli, aby byla kreativita zahrnuta do školních osnov, pak je nutné se zamyslet nad tím, jakou kulturu chceme vytvořit,“ tvrdí profesor Bill Lucas, britský expert na oblast kreativity ve vzdělávání. Překlad jeho článku nám připomíná, že nejdůležitější je pochopit, že lidská kreativita souvisí s osvojováním návyků kreativního myšlení. Přinášíme popis jeho pětirozměrného modelu kreativity pro školy.

Pět mýtů o kreativitě

Bill Lucas tento text napsal 10. března 2020 jako otevřený dopis tehdejšímu britskému ministru školství Nicku Gibbovi jako reakci na jeho znovuzvolení na post ministra školství, kterým byl v letech 2010‒2012 a poté 2015‒2021. Autor se v dopise snaží vyvrátit pět nejčastějších mýtů o kreativitě a vysvětlit, proč je kreativní vzdělávání důležité. Bill Lucas píše z pozice dlouhodobého zastánce a globálního poradce pro téma kreativity a kritického myšlení ve školách. Zastává názor, že jestliže máme opravdu kultivovat kreativitu mladých lidí po celém světě, pak musíme tyto mýty neustále překonávat.

Ministerstvo kultury podpoří kreativní vzdělávání

Covid přinesl krizi, ale může také přinést finance na nastartování ekonomiky i důležitých celospolečenských výzev, a to díky Národnímu plánu obnovy. Dobrou zprávou je, že díky ministerstvu kultury se v plánu počítá i s dotacemi na kreativní vzdělávání. Stát stojí před důležitým krokem. Inovativní formy učení motivují žáky i učitele a vedou nás k rozvoji dovedností a hodnot pro 21. století.

Českou kreativitu táhne vpřed spolupráce státu a krajů

Města, kraje, stát ale i další aktéři se dnes vydávají těžit potenciál kulturních a kreativních odvětví s většími ambicemi. To je dobrá zpráva, kterou přineslo nedávné Setkání Kreativního Česka. Už nemusíme pouze vysvětlovat význam práce kreativních profesionálů, můžeme se inspirovat i konkrétními projekty a sčítat záměry a strategické cíle napříč republikou. Do hry vstupuje i první státní strategie pro kreativní odvětví a 8,15 miliardy korun pro sektor z Národního plánu obnovy. Revoluční příležitost s sebou ale nese i nutnost spolupráce. Na osmdesát úředníků, politiků, manažerů a expertů se sešlo na pozvání Kreativního Česka, aby hovořili o hubech, kreativních centrech i jiných možnostech, jak vytvořit prostor kreativitě.

Masový turismus je rakovina

Poslední díl seriálu Hrdinové kulturních a kreativních průmyslů je trochu netradiční. S novinářem, režisérem, moderátorem a dokumentaristou Jankem Rubešem jsme si povídali v tichých dobách doznívající karantény uprostřed opuštěné Malé Strany o masovém turismu, vizuálním smogu, prvních reklamách, dřevních časech českých virálních internetových videí nebo spolupráci s CzechTourismem, při které se potkal s naším fotografem Jiřím Dužárem. Společné mají minimálně jedno – snahu odhalit možnosti udržitelného a autentického turismu.

Živá setkání nelze nijak nahradit

Festivalová sezona nebyla ještě nikdy tak divoká jako letos. Světová pandemie změnila všechno. Kulturní průmysly se přesunuly do našich obýváků a akce, na kterých se setkávaly tisícovky nadšených hudebních fanoušků, pokorně přesunuly program na rok 2021. S ředitelkou a zakladatelkou jednoho z největších hudebních festivalů Colours of Ostrava Zlatou Holušovou jsme si povídali o tom, jaké to je, když se vám roční plánování rozplyne pod rukama, ale také o solidaritě nebo práci na dálku.

Hudební průmysl v koronakrizi

Krátce po zákazu živého umění vznikla v květnu 2020 Česká obec hudební (ČOH). Sdružuje subjekty z hudebního průmyslu, který se kvůli karanténě ze dne na den ocitl s příjmy na nule. ČOH aktivně vyjednává s vládou o zmírnění následků koronakrize prostřednictvím iniciativy #zazivouhudbu. Co se jim daří a co nám krize ukázala? Zeptali jsme se Alexandra Smutného, mluvčího ČOH.

České hry zná celý svět

Jaroslav Beck dokázal už skoro všechno. Společně s Jánem Ilavským a Vladimírem Hrinčárem stojí za rytmickou hrou Beat Saber, která se stala nejúspěšnější hrou pro VR na světě a prodalo se jí přes dva miliony kopií. Na konci roku 2019 ji koupila firma Oculus, kterou vlastní Facebook. Během karantény Beck nelenil a pracoval na nových dynamických skladbách. Pandemie totiž možná zastavila ekonomiku, digitálním hrám se ovšem vede lépe než kdy předtím.

Když se ponořím do psaní, je to jako videohra

Pavla Horáková získala vloni za svůj první samostatný román Teorie podivnosti cenu Magnesia Litera. A pak se jí změnil život. Povídaly jsme si o tom, jaké je to dnes být spisovatelkou, čemu se věnovala na rezidenci ve Vídni nebo jak ji ovlivnilo téměř 19 let práce pro Český rozhlas.

Nejlepší je jídlo, co má jasný původ

Možná to zní překvapivě, ale gastronomii nebo farmářské trhy řadíme ke kreativním průmyslům. Svůj úspěch totiž podobně jako umění či živá kultura staví na tvůrčích schopnostech a vynalézavosti samotného jednotlivce. Tomáš Popp je energický muž mnoha tváří. Vede český Národní tým kuchařů, který koncem února přivezl bronzovou a stříbrnou medaili z kuchařské olympiády ve Stuttgartu, miluje dobré jídlo a autentické suroviny, věnuje se vzdělávání kuchařů, cukrářů ale i číšníků a nedávno se zamiloval do CrossFitu. Kromě kvalitního jídla z místních zdrojů nedá dopustit ještě na jedno: na svou milovanou Plzeň.

Všechno má svůj čas

Fenomén českého skla zní maximálně tradičně. Jeho podoby a moderní variace ovšem neznají hranic. O skle, libereckém zázemí, ale i dynamice rodinné tvůrčí spolupráce jsme si tentokrát povídali s Janem a Ondřejem Salanskými, kteří stojí od roku 2012 za ateliérem SKUBB. propojujícím koncepční design s užitým uměním. Studio sídlí v kulisách malebného pivovaru Konrád ve Vratislavicích nad Nisou, kam z Liberce dorazíte za pár minut tramvají.

Kulturou umíme bourat předsudky

UFFO. Bláznivý název pro seriózní kulturní instituci pod krkonošskými kopci. Libor Kasík je ředitelem tohoto společenského centra města Trutnov už desátým rokem. Založil zde mezinárodní festival nového cirkusu, zapojil se do komunální politiky a nedávno odmítl kulturní cenu města.

Bezpečné a kreativní prostředí je pro učení zásadní

Komplexní soubor kompetencí, bez kterých se dnešní člověk neobejde. Tak vnímá kreativitu energická ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání Marianna Sršňová. Propojování světa umění a vzdělávání se věnuje už více než deset let. V roce 2020 se plánuje zaměřit na spolupráci s městy a obcemi a v rámci oslav první dekády své společnosti připravuje ve spolupráci s Centrem současného umění DOX na podzim festival kreativního učení.

Dříve jsme hledali nejkratší cestu, teď ve veřejném prostoru trávíme čas

Městský mobiliář od designéra Davida Karáska znáte. Ani o tom nemusíte vědět, ale lavičkám, oceňovaným odpadkovým košům nebo lehátkům od jeho firmy mmcité se dnes v České republice, ani kdekoliv jinde na světě, již nevyhnete. Precizní opakovaná výroba a láska k veřejnému prostoru jsou totiž jeho celoživotními tématy.

Ministerstvo kultury chce podpořit umění ve veřejném prostoru

Nedávno předložený legislativní návrh Ministerstva kultury na 1 % z nadlimitních veřejných zakázek na realizaci uměleckých instalací ve veřejném prostoru nezískal podporu dalších ministerstev. Ministerstvo kultury se proto rozhodlo uspořádat na vládní půdě veřejnou diskusi s odborníky. Kde je tedy zakopaný pes?

Člověk musí psát, i když se mu nechce

Divadlo, film, seriál. Cynický humor za mírnou hranicí kontroverze, ale i romantická komedie rozkládající fenomén ženského přátelství. Petr Kolečko dnes patří k nejúspěšnějším českým scénáristům. Stojí za seriály Lajna, Čtvrtá hvězda, MOST!, Okresní přebor a filmy Zakázané uvolnění, Bajkeři, Padesátka nebo Přes prsty, který nedávno poprvé sám režíroval. Kolečko jde po situačním humoru a dobře napsaném dialogu. Píše o věcech, které jsou „typicky české“ a odehrávají se v normálním autentickém prostředí typu obyčejné české hospody.

Tradici by si měl člověk užívat

Značka, kterou založila módní návrhářka a ilustrátorka Zuzana Osako, nese jméno Tradice. Stejně tak by se mohla jmenovat Elegance, Ženskost, Identita. To všechno jsou pojmy, které vás u tvorby, ale především způsobu chování a uvažování této návrhářky napadnou. Se Zuzanou Osako jsme se potkali v jejím pohádkovém domě ze začátku devatenáctého století v Tichém údolí v Roztokách u Prahy. Nenechte se však zmást, přesně tady na kraji lesa totiž vzniká kolekce oděvů, ve kterých se představí letošní česká olympijská výprava na úvodním ceremoniálu při zahájení olympiády v Tokiu.

Kreativní průmysly nepotřebují ani tak velkolepé investice, jako změnu úhlu pohledu

Hledáte-li města, která se v České republice věnují kulturním a kreativním průmyslům, vzpomenete si nejspíš na Plzeň, Prahu, Ostravu, Brno, Zlín nebo Pardubice. Hledáte-li univerzitu, napadne vás Olomouc. Proto se vydáváme udělat rozhovor s Petrem Bilíkem, prorektorem pro vnější vztahy na Univerzitě Palackého v Olomouci.

Kultura s přidanou hodnotou

Budoucnost české ekonomiky spočívá ve využívání příležitostí v oblastech s vysokou přidanou hodnotou. Namístě je proto vnímat význam kulturních a kreativních průmyslů (KKP), které spojují konkurenceschopnost a identitu České republiky. Uvědomují si to také čelní představitelé státu. Ministr kultury Lubomír Zaorálek a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček podepsali 27. listopadu 2019 memorandum o spolupráci mezi oběma resorty s cílem podporovat tyto disciplíny.

Stát rozděluje peníze dle chybných dat

Příjmy z dotací, počet zaměstnanců a repríz, čísla prodeje, návštěvnost, finanční bilance. Mnohá další data lze získávat (nejen) o divadle. Proč je potřebujeme? Petr Prokop a Luboš Louženský je považují za nezbytnost pro správné strategické i umělecké řízení divadel, pro tvorbu kulturních politik státu, krajů i měst. Systém české statistiky v kultuře ale nefunguje. Trápí to vůbec někoho? Co s tím lze dělat lépe?

Konkurence je motor hudebních festivalů

Asociace Festas se snaží odbourávat předsudky a vysvětlovat obcím, že festivaly místu neuškodí. Bojuje i za efektivní nastavení EET a tvoří manuál pro pořadatele. S ředitelem Festas Markem Vohralíkem jsme si povídali také o tom, co těší a trápí naše hudební festivaly, jak se dá festivalový trh kultivovat a jak se vyjednává o legislativě.

Učení uměním požaduje státní podporu

V Česku působí několik uměleckých organizací, které nabízí školám zážitkové výukové programy, jež využívají umělecké přístupy. Společnost pro kreativitu ve vzdělávání (SPKV) loni iniciovala vznik platformy, která tyto subjekty sdružuje. Společně se zasazují o to, aby se učení uměním dostalo patřičné systémové podpory. S ředitelkou SPKV Mariannou Sršňovou jsme si povídaly o ambicích platformy, o tom, jak nelehké je dělat advokacii, o čekání na ztracené meziresortní memorandum a o vzdělávání obecně.

Český tanec potřebuje péči a sebereflexi

Jaké problémy dnes řeší současný tanec a pohybové divadlo? Jací jsou tanečníci, jak za ně lobbovat a proč by děti měly tančit? Na tyto a mnoho dalších otázek spojených s kulturní advokacií jsme se zeptali Jany Návratové, dosluhující předsedkyně spolku Vize tance.

Ukážeme, že do našich divadel chodí víc lidí než na 1. fotbalovou ligu

Nezávislá divadelní scéna má od roku 2016 svoji Asociaci nezávislých divadel (AND), která kope za svůj tým a za dlouho slibované procento na kulturu ze státního rozpočtu. Se Štěpánem Kubištou, předsedou AND a ředitelem divadelního prostoru Jatka78, jsme si povídali o problémech a vizích naší divadelní scény, politice, grantech a obecném vnímání kultury v ČR.

Jak umění mění učení

Společnost pro kreativitu ve vzdělávání vznikla v roce 2010 s cílem rozvíjet spolupráci mezi školami a umělci. V současné době úspěšně pracuje s několika základními i středními školami po celé České republice. Její vzdělávací zážitkové programy, nastavují zrcadlo stávajícímu vzdělávacímu systému. S ředitelkou organizace Mariannou Sršňovou jsme si povídaly o tom, že umění mění učení velmi zásadně, s lehkostí a ke spokojenosti všech zúčastněných.