Czech Design Map

Ahoj Anno, jak se daří? Co tě v tyhle dny nejvíc zaměstnává?
Asi to bude projekt Czech Design Map, který koncem minulého roku podpořili lidé v crowdfundingové kampani.

Co je Czech Design Map?
Je to platforma, která vydrží déle než jeden rok nebo jedno vydání. Stálá webová platforma podpořená tištěnou verzí. Tištěná verze pak bude zaměřená podle tématu nebo podle čtvrti. Ta webová je ucelená databáze, kde se člověk může podívat, co se koná za akce související s českým designem nebo jaké jsou obchody s českým designem po celé republice. Nejen v Praze, ale i v menších městech.

Databáze na webu, nebo aplikace?
Začneme webem. Zvažujeme, zda začít webem ohromným a komplexním, anebo spíš menším, který bude lidi připravovat na to, že přijde aplikace. Jinak na webu bude klasické vyhledávání míst, interaktivní mapa pak bude fungovat pro orientaci (například stojím na Staromáku a chci vidět, jaké obchody nebo akce jsou v okolí).

Slyšela jsem, že paní z jednoho nejmenovaného design shopu vám řekla, že je víc designových map než designových obchodů.
Co vy na to? Čím se mapa liší od jiných?

Snažily jsme se ji přesvědčit, že až bude mapa spuštěná, změní názor. My, na rozdíl od podobných projektů, budeme online průvodce pro celou ČR. V mapě máme místa, která opravdu souvisí s designem. To znamená, že se vyhýbáme například prezentaci designových kaváren, které jsou spíš lifestylovou záležitostí. Obchodům, které se prezentují, zaručujeme stejné podmínky. Nedovolíme, aby tam byl výrazný jen jeden hráč.

Jsme taky otevření jejich zpětné vazbě. Děláme to pro ně, takže posloucháme jejich názory.
A taky – Czech Design Map je originální webová mapa, žádná Google Map. Pracujeme se softwarem, který je speciálně navržený na tvorbu map do aplikací a na weby. Prostě chceme být dlouhodobý projekt s aktivním týmem, který se rozrůstá.

Jaký typ obchodů člověk na CDM najde?
Snažíme se pokrýt design jako celek. Tzn. obchody s fashion nebo produktovým designem, od dekorací do bytu až po velké firmy třeba
s nábytkem. Jde nám o české výrobky, které nesou kvalitu a inovaci.

Jak obchody vybíráte?
Primárně oslovujeme obchody my. Když se k nám někdo hlásí, tak se snažíme ověřit, že se jedná o obchod s českými věcmi. Chceme udržet kvalitu, a když už se na to místo zákazník vydá, aby z toho byl prostě nadšený. Místa navštěvujeme osobně a kritériem je upřímnost. Musíme vidět, že to lidi dělají z lásky k designu.

Anna Štysová a Kateřina Novotná
Anna Štysová a Kateřina Novotná

Kdo tvoří váš tým? Kdo přišel s myšlenkou?
Za myšlenkou stojím já, vzniklo to na univerzitě. Studovala jsem FAVU v Brně, grafický design. Přišli k nám lidi z CzechDesign a chtěli nápady, co by CzechDesign pomohlo. Moje představa byla udělat ze sídla CzechDesign informační bod, kam by se lidi chodili informovat, kde, co a jak koupit v souvislosti s designem. Takhle to vzniklo. Z CzechDesign se následně ozvali, že by to možná měli zájem zrealizovat, ale nakonec jsme se nedohodli.

Do projektu jsem zapojila Kateřinu Novotnou, spolužačku z FAVU, která se zabývá infografikou a zaměřuje se taky na weby, aplikace apod.
Na začátku byl taky kolega Jakub Konvica, ale teď už jsme zase jen dvě ženy. Nemáme stálý širší tým, ale ve věcech, se kterými si nevíme rady, se dovzděláváme, nebo oslovujeme lidi na externí spolupráci. Grafiku webu si děláme samy, mapa pak bude naprogramovaná ve speciálním softwaru pro internetové mapy a kodéra si najímáme.

Ovlivňovalo to, že jsi grafická designérka, výběr míst do mapy?
Řešily jsme to hodně na začátku. Chtěly jsme mapu míst, která máme rády. Ale došlo nám, že takhle to dělat nejde, že je potřeba mít od toho odstup a být objektivní. Takže naším cílem je zahrnout míst co nejvíce. To, jak ta místa budou navštěvovaná nebo oblíbená, už necháme na návštěvnících webu. Naším cílem je ta místa prezentovat rovnocenně, nikoho neupřednostňovat.

Takže návštěvníci obchody hodnotí?
Ze začátku to bude bez hodnocení. Menší obchody se bojí, že by si ti větší hráči hodnocení kupovali. Spíš to budeme pozorovat skrytě – tzn. hlídat skrze analytiku na webu. Podle návštěvnosti na webu pak budeme obchody oslovovat s možností rozšířit si svůj profil na mapě.

Jaké máte plány s CDM? Je projekt finančně udržitelný?
To je téma, kterému se teď věnujeme nejvíc. Ono to i hodně ovlivňuje obsah webu. Bereme to tak, že to není tvrdý byznys. Ani bych nechtěla, aby to tak dopadlo. Je to kulturní projekt, který bude schopný se sám uživit. V budoucnu z příspěvků od obchodů.

Abychom se to naučily, zapojujeme se ve startupových komunitách a dovzděláváme se v tématech jako příprava byznysplánu a marketingových věcí. Konzultujeme osobně s lidmi z byznysu. S propagací nám pomáhají naši mediální partneři, jako třeba ArtMapy nebo Designeros.com

Kdo konkrétně vám pomáhá z byznys světa?
Osobně jsme se sešly třeba s Romanem Stenlym, který má stránky StartupHelp. Je možné si s ním domluvit konzultaci a pobavit se o tom, co vás zajímá. Začínal s databází sportovišť po celé republice, takže naše projekty jsou podobné. Pomáhá nám přemýšlet na startu, jak neutopit peníze a nesměřovat úsilí tam, kde to nemá smysl.

Za ty konzultace platíte? Kde se k nim dostaneš?
Teď na začátku je to na dobré slovo. Většinou je to tak, že nám řeknou, ať jim zaplatíme podle toho, nakolik cítíme, že nám konzultace pomohla. Obecně jsou ale startupové komunity místa, kde se člověk dostává k informacím zadarmo. Já chodím do Technologického centra v Hradci Králové, kde pořádají různé přednášky a konzultace s odborníky zdarma.

A kde jste na počáteční rozjezd získaly peníze? Jsou v tom i vaše osobní úspory?
Vlastní finance dáváme do věcí, jako je třeba ochranná známka, jméno jsme si nechaly zaregistrovat (k tomu nás přivedly konzultace v Technologickém centru).

Jinak jsme se rozhodly jít cestou dotací – na pomoc s rozjezdem a dokumentací žádáme městské čtvrti (zatím pražské), ministerstvo kultury nebo Státní fond kultury ČR. Pak jsme se pustily do crowdfundingové kampaně na Hithitu, která dopadla úspěšně, a získaly jsme dostatek na realizaci webu.

Výroba Hithit odměn  v sítotiskové dílně.
Výroba Hithit odměn v sítotiskové dílně.


A co tedy ten svět startupů? Nějaké soutěže?
Chystáme se do soutěží pro startupy, třeba s T-Mobilem nebo Vodafonem. Je toho dost. Chceme se účastnit i proto, že tam jsou zajímaví porotci, kteří dávají zpětnou vazbu.

Zmínila jsi crowdfunding a portál Hithit. Jakou s tím máš zkušenost? Jak probíhala kampaň?
Kampaň byla náročná, to jsme nečekaly. Na začátku jsme si připravily texty, animaci, databázi kontaktů a myslely jsme, že se nám uleví, až kampaň spustíme. Ale zjistily jsme, že to naopak teprve začíná. Pak následovaly hodiny a hodiny na Facebooku, sdílení do různých skupin, co se zajímají o design, nakupování, turismus. Až už jsme z toho byly trochu zoufalé a unavené.

Ale nakonec jste finální částku vybraly. Pomáhal vám někdo z Hithitu?
Přípravu jsme si dělaly víceméně samy, s Hithitem jsme konzultovaly po e-mailu. Radila jsem se taky s lidmi, kteří měli úspěšné kampaně a byli nějak spojení s designem.

Kdybyste šly do crowdfundingu znovu, udělaly byste něco jinak?
Blbě jsme si to načasovaly. Myslely jsme, že skrz kampaň oslovíme obchody. Ale na přelomu listopadu a prosince na nás neměl nikdo čas. Taky jsme asi měly jít s Hithit kampaní ven později. Mít už web spuštěný. Protože v našem případě lidi ještě nevěděli, co ta mapa bude dělat a jak bude vypadat, a pro nás bylo těžké to vysvětlit. Na druhou stranu kampaň na Hithitu skvěle fungovala v získávání kontaktů. Začalo se o nás vědět a mluvit. Obchody se nám doteď ozývají.

Plánujete obchody a místa propojit jinak než na mapě? Třeba společnými akcemi?
Není cílem, abychom pořádaly akce. Ale budeme vydávat tištěné mapy na společné téma a tím obchody propojovat, vytvářet trasy.

Jak je tedy teď nastavena spolupráce s obchody?
Obchody jsou prezentované zdarma (umístění na mapě a menší prezentace). Ale je tam možnost, že si obchody profil za menší poplatek rozšíří.

Takže uživatelé nebudou platit nic?
Ne. Chceme to rozšířit co nejvíc mezi lidi a přijde mi, že by lidi mohli mít předsudky, kdyby to mělo být placené.

Rozumím. Řekni mi, co by vám teď nejvíc pomohlo k úspěšnému projektu?
Nemáme podnikatelské zkušenosti, takže nám zatím chybí ostré lokty. Ale učíme se. Budujeme si podnikatelské sebevědomí. Třeba tím, že se chystám na intenzivní dvoudenní podnikatelský kurz, kde se budu učit, jak projekt prezentovat nebo jak se připravit na komunikaci se zákazníkem.

Pomohlo by nám, kdyby přibývaly lajky na Facebooku, kde se lidi dozví aktuality o spuštění mapy.

A co rozšiřování týmu?
Uvítaly bychom nadšence pro sociální sítě – Facebook, Instagram, LinkedIn a tak dále. A taky bychom do týmu braly blogera, který bude psát aktuální informace o českém designu.

Kdy se tedy uživatelé i obchody můžou těšit na spuštění webu?
Teď dotahujeme mezery v byznysplánu – pracujeme na databázi marketingových kanálů, jak se dostat k nejširší veřejnosti. A taky doděláváme wireframe webu a v jaké fázi jej spustíme.

Spuštění webu plánujeme na konci jara, v dubnu.
Tištěná mapa přijde později.

A závěrem pohled do budoucnosti – kde vidíš Czech Design Map za pár let? Jaká je vaše vize?
Nevím, jestli jsem schopná říct vizi, ale byla bych spokojená, kdyby Czech Design Map naplnila svoji funkci – tedy kdyby člověk, který se o design běžně nezajímá, mapu používal a v designových obchodech si pak něco koupil.

Text: Michaela Mixová
Vloženo: 7. března 2017

Další články /

(Kvalitní) design a byznys

V rámci Designbloku se letos poprvé konala konference Design a byznys, kterou pořádala organizace Czechdesign. V anotaci bylo uvedeno, že jde o jedinou konferenci o designu určenou pro firmy, ne pro designéry. Jejím cílem bylo na konkrétních příkladech z praxe ukázat výhody propojení designu a byznysu. Jaké jsou? Proč by měl být design nutnou součástí byznysových strategií?

Technologie nezaručí úspěch špatnému obsahu

Jak funguje mezioborová spolupráce mezi technologickými a uměleckými školami? Jak se uplatňují principy virtuální reality (VR) v různých uměleckých odvětvích a jaké výzvy VR čekají do budoucna? Na tyto a další otázky týkající se technologických inovací v kreativních průmyslech se snažili odpovědět účastníci akce Střed zájmu: IT.

Hledáme věci, které se povedly

Tématu „chytrého města“, které je fúzí moderních technologií a mezioborové spolupráce (úředníci, občané, ziskový a neziskový sektor, akademická sféra), se až donedávna věnoval časopis Smart Cities. Mluvili jsme s Ondřejem Doležalem o tom, proč časopis skončil a co je cílem jeho nového videoprojektu Cities. Proč vznikl, komu je určen a proč Cities už nejsou smart.