Půjčky na kulturu

Potřebujete dofinancovat svůj kulturní projekt nebo kreativní podnikání?
Komerční banka na trh uvádí nový úvěrový produkt s názvem Euro Creative. Cílem je podpořit růst kulturních a kreativních odvětví formou zvýhodněných půjček s podporou EU. Jinou možností jsou bezúročné překlenovací půjčky pro neziskové subjekty, které nabízí Nadace rozvoje občanské
společnosti (NROS). Kdo může o podporu žádat, jaké jsou podmínky a kritéria?

V září se v pražských Karlínských kasárnách konala akce Infoday Kreativní Evropy. Pořádala ji Kancelář Kreativní Evropa. Tématem bylo financování kulturních a kreativních projektů z programu EU Kreativní Evropa. Po představení ryze praktických aspektů souvisejících se žádostmi o dotaci a ukázkách úspěšně realizovaných projektů byly představeny i dva dodatečné nástroje na dofinancování projektů. Byl představen nový produkt Komerční banky a program Nadace rozvoje občanské společnosti.

Za Komerční banku uvedl úvěrový produkt Euro Creative Jan Rosen. Jedná se o nástroj, který je součástí záručního fondu Kreativní Evropy. Nově tak Komerční banka nabídne půjčky pro kulturně-kreativní projekty. Produkt je výhodný, neboť se jedná o úvěr se zárukou Evropského investičního fondu (EIF). Komerční banka je na českém trhu jedinou bankou, která za účelem podpory kulturních a kreativních odvětví (KKO) vstoupila do spolupráce s EIF a EIB (Evropská investiční banka). V Evropské unii zatím záruční fond programu Kreativní Evropa využívají jen další tři zahraniční banky (španělská Cersa Compania Española de Reafianzamiento S.A., francouzská Bpifrance Financement a rumunská Libra Internet Bank S.A.).

Komerční banka tak navazuje na své stávající aktivity podporující kulturu. Jen v loňském roce poskytla kreativně-kulturnímu sektoru půjčky okolo 300 milionů Kč. Především se jednalo o oblast kinematografie: šlo například o financování filmu s využitím zástavy budoucích pohledávek a předfinancování dotací ze Státního fondu kinematografie nebo financování filmu s využitím podpory ručitele. Jiným příkladem je poskytnutí půjčky na výstavbu nové části galerie. V klientském portfoliu se tak objevila například pražská galerie DOX nebo produkce filmu Anděl páně.

V čem by měla být půjčka Euro Creative výhodná? Především v tom, že je garantována EIF a klienta to nic nestojí. Záruka je na půjčky do výše 600 milionů eur, což je přes 15 miliard Kč. Úroková sazba je menší, než je na trhu běžné. S každým klientem se její výše řeší individuálně v rozmezí 1–10 %. Pro lepší představu – například municipality mají běžně úrok 1 %, firmy 10 %, takže Euro Creative se pohybuje někde mezi těmito hodnotami. Splatnost úvěru je 1–10 let a jeho maximální výše je 54 milionů Kč.

Půjčku mohou čerpat malé a střední podniky, případně malý veřejný podnik vlastněný municipalitou, k financování kulturního či kreativního projektu. Klient musí mít právní formu (není určeno pro fyzické osoby OSVČ) a musí generovat alespoň malý zisk (například ze vstupného). Projekty se musí vázat na následující oblasti a činnosti: knihovny, archivy, muzea, památky, vydavatelé a prodejci knih a novin, fotografové, umělecká tvorba, designéři, scénická umění, provozování kulturních zařízení, produkce a distribuce filmů a televizních pořadů, promítání filmů, vydávání počítačových her, pořizování zvukových nahrávek, hudební vydavatelské činnosti, rozhlasové a televizní vysílání a další podle seznamu statických identifikačních kódů činností, které má KB k dispozici.

Důležitou podmínkou půjčky je také dvouletá zkušenost v KKO. Klient buď působí v daných KKO, nebo v předchozích dvou letech získal v oblasti podporu na činnost či daňovou úlevu nebo ocenění, nebo si v KKO registroval obchodní známku či distribuční právo. „Například i zemědělec pořádající výstavy sem patří. Nemusí jít nutně o kulturní subjekt, ale o kulturní projekt,“ uvedl Rosen.

Obecně je půjčka spíše na dofinancování a nevztahuje se na krytí nákladů, které budou proplaceny z dotací EU. Předfinancovat lze jiné než evropské dotace, jako je například zmíněný Státní fond kinematografie. Zároveň je možné peníze použít i pro nákup nemovitosti, pokud se přímo vztahuje ke KKO. Naopak není možné z úvěru pořizovat akcie. „Kromě finančního majetku je možné vše,“ shrnul na závěr Jan Rosen.

Na představení zvýhodněných půjček z Komerční banky navázala Jana Vožechová z NROS prezentací Fondu pro nestátní neziskové organizace (FNNO). Fond administruje Nadace rozvoje občanské společnosti společně s Nadací Partnerství a je financován z fondů EHP. Jedná se o bezúročný překlenovací program pomoci pro subjekty, které například čekají na dotaci a potřebují tzv. cashflow (peníze na účtu). Nejčastěji se čeká na peníze z EU, dotace z našich ministerstev, krajů, nadací a podobně. NROS garantuje peníze do měsíce a to do maximální výše jednoho milionu Kč na dobu od čtyř do dvanácti měsíců. Půjčka je bezúročná (vyjma 5% administrativního poplatku) a je určena výhradně pro neziskovky ze všech oblastí. Patří sem různé spolky, nadace, ústavy a další subjekty, které působí v oblasti rozvoje občanské společnosti, kultury, vzdělávání, ekologie, lidských práv a podobně. Samozřejmě sem spadají i kulturní subjekty.

Podmínky čerpání půjčky NROS jsou na rozdíl od úvěru Euro Creative více striktní. Neziskový subjekt musí být na trhu alespoň tři roky s výnosy 2,5 milionu Kč, musí mít minimálně tři zaměstnance a ideálně by měl mít za sebou projekt realizovaný na úrovni EU nebo jakýkoli úspěšně grantovaný projekt v minulosti, dokazující efektivní hospodaření s penězi. Nicméně pokud neziskovka doposud nemá podobnou zkušenost, přesto se může o půjčku ucházet, zdůraznila na závěr Jana Vožechová. Individuální přístup se týká i úvěru Euro Creative. Oba produkty sice mají nastavená určitá pravidla a kritéria, ale ve výsledku se úvěrový program šije na míru konkrétním potřebám klienta.

Pozn.: Euro Creative bude spuštěn v nejbližší době.
Nejbližší uzávěrka pro podávání žádostí do FNNO je 6. 11. 2017

Odkazy: www.fondnno.cz; www.kb.cz; https://ec.europa.eu/
Text: Kateřina Přidalová, Eva Žáková


Další články

Role kulturních institucí

Jak se změnila role národních kulturních institucí? Jaké hodnoty a ideje zastávají v dnešní době? Těmto i dalším otázkám vztahujícím se k nadcházejícímu 100. výročí vzniku Československa se věnovalo fórum Střed zájmu: Kulturní instituce dnes se zástupci střední, východní a západní Evropy. Do duchovního centra Pražské křižovatky, která nese odkaz Václava Havla, zavítalo na sedmdesát expertů na kulturní politiku, aby zvážili současné výzvy.

Rakouská strategie kreativních odvětví

Rakouská strategie (2016) se věnuje výhradně kreativním odvětvím, hodnotí jejich dosavadní rozvoj a přínos v kontextu širší ekonomiky, určuje vizi pro rok 2025. Dokument vznikl pod vedením Ministerstva pro vědu, výzkum a hospodářství ve spolupráci s předními organizacemi a  řadou zástupců z regionů. Rakousko se rozhodlo v letech 2016-2020  investovat do tohoto sektoru 40 milion eur.

Kreativní přesahy: příručka pro města

Průvodce The Smart Guide to Creative Spill-overs, určený pro představitele měst a zaměstnance městské správy, si klade za cíl stručně osvětlit koncept tzv. kreativního spill-overu neboli kreativního přesahu a ukázat, jak mohou města z tohoto fenoménu těžit. Zdůrazňuje roli měst v podněcování mezioborových aktivit a na několika stručných příkladech ukazuje, jak kreativní přesahy fungují v praxi. Zároveň zde každý zájemce nalezne způsoby, jak může přesahy sám v rámci městského úřadu podpořit.