Půjčky na kulturu

Potřebujete dofinancovat svůj kulturní projekt nebo kreativní podnikání?
Komerční banka na trh uvádí nový úvěrový produkt s názvem Euro Creative. Cílem je podpořit růst kulturních a kreativních odvětví formou zvýhodněných půjček s podporou EU. Jinou možností jsou bezúročné překlenovací půjčky pro neziskové subjekty, které nabízí Nadace rozvoje občanské
společnosti (NROS). Kdo může o podporu žádat, jaké jsou podmínky a kritéria?

V září se v pražských Karlínských kasárnách konala akce Infoday Kreativní Evropy. Pořádala ji Kancelář Kreativní Evropa. Tématem bylo financování kulturních a kreativních projektů z programu EU Kreativní Evropa. Po představení ryze praktických aspektů souvisejících se žádostmi o dotaci a ukázkách úspěšně realizovaných projektů byly představeny i dva dodatečné nástroje na dofinancování projektů. Byl představen nový produkt Komerční banky a program Nadace rozvoje občanské společnosti.

Za Komerční banku uvedl úvěrový produkt Euro Creative Jan Rosen. Jedná se o nástroj, který je součástí záručního fondu Kreativní Evropy. Nově tak Komerční banka nabídne půjčky pro kulturně-kreativní projekty. Produkt je výhodný, neboť se jedná o úvěr se zárukou Evropského investičního fondu (EIF). Komerční banka je na českém trhu jedinou bankou, která za účelem podpory kulturních a kreativních odvětví (KKO) vstoupila do spolupráce s EIF a EIB (Evropská investiční banka). V Evropské unii zatím záruční fond programu Kreativní Evropa využívají jen další tři zahraniční banky (španělská Cersa Compania Española de Reafianzamiento S.A., francouzská Bpifrance Financement a rumunská Libra Internet Bank S.A.).

Komerční banka tak navazuje na své stávající aktivity podporující kulturu. Jen v loňském roce poskytla kreativně-kulturnímu sektoru půjčky okolo 300 milionů Kč. Především se jednalo o oblast kinematografie: šlo například o financování filmu s využitím zástavy budoucích pohledávek a předfinancování dotací ze Státního fondu kinematografie nebo financování filmu s využitím podpory ručitele. Jiným příkladem je poskytnutí půjčky na výstavbu nové části galerie. V klientském portfoliu se tak objevila například pražská galerie DOX nebo produkce filmu Anděl páně.

V čem by měla být půjčka Euro Creative výhodná? Především v tom, že je garantována EIF a klienta to nic nestojí. Záruka je na půjčky do výše 600 milionů eur, což je přes 15 miliard Kč. Úroková sazba je menší, než je na trhu běžné. S každým klientem se její výše řeší individuálně v rozmezí 1–10 %. Pro lepší představu – například municipality mají běžně úrok 1 %, firmy 10 %, takže Euro Creative se pohybuje někde mezi těmito hodnotami. Splatnost úvěru je 1–10 let a jeho maximální výše je 54 milionů Kč.

Půjčku mohou čerpat malé a střední podniky, případně malý veřejný podnik vlastněný municipalitou, k financování kulturního či kreativního projektu. Klient musí mít právní formu (není určeno pro fyzické osoby OSVČ) a musí generovat alespoň malý zisk (například ze vstupného). Projekty se musí vázat na následující oblasti a činnosti: knihovny, archivy, muzea, památky, vydavatelé a prodejci knih a novin, fotografové, umělecká tvorba, designéři, scénická umění, provozování kulturních zařízení, produkce a distribuce filmů a televizních pořadů, promítání filmů, vydávání počítačových her, pořizování zvukových nahrávek, hudební vydavatelské činnosti, rozhlasové a televizní vysílání a další podle seznamu statických identifikačních kódů činností, které má KB k dispozici.

Důležitou podmínkou půjčky je také dvouletá zkušenost v KKO. Klient buď působí v daných KKO, nebo v předchozích dvou letech získal v oblasti podporu na činnost či daňovou úlevu nebo ocenění, nebo si v KKO registroval obchodní známku či distribuční právo. „Například i zemědělec pořádající výstavy sem patří. Nemusí jít nutně o kulturní subjekt, ale o kulturní projekt,“ uvedl Rosen.

Obecně je půjčka spíše na dofinancování a nevztahuje se na krytí nákladů, které budou proplaceny z dotací EU. Předfinancovat lze jiné než evropské dotace, jako je například zmíněný Státní fond kinematografie. Zároveň je možné peníze použít i pro nákup nemovitosti, pokud se přímo vztahuje ke KKO. Naopak není možné z úvěru pořizovat akcie. „Kromě finančního majetku je možné vše,“ shrnul na závěr Jan Rosen.

Na představení zvýhodněných půjček z Komerční banky navázala Jana Vožechová z NROS prezentací Fondu pro nestátní neziskové organizace (FNNO). Fond administruje Nadace rozvoje občanské společnosti společně s Nadací Partnerství a je financován z fondů EHP. Jedná se o bezúročný překlenovací program pomoci pro subjekty, které například čekají na dotaci a potřebují tzv. cashflow (peníze na účtu). Nejčastěji se čeká na peníze z EU, dotace z našich ministerstev, krajů, nadací a podobně. NROS garantuje peníze do měsíce a to do maximální výše jednoho milionu Kč na dobu od čtyř do dvanácti měsíců. Půjčka je bezúročná (vyjma 5% administrativního poplatku) a je určena výhradně pro neziskovky ze všech oblastí. Patří sem různé spolky, nadace, ústavy a další subjekty, které působí v oblasti rozvoje občanské společnosti, kultury, vzdělávání, ekologie, lidských práv a podobně. Samozřejmě sem spadají i kulturní subjekty.

Podmínky čerpání půjčky NROS jsou na rozdíl od úvěru Euro Creative více striktní. Neziskový subjekt musí být na trhu alespoň tři roky s výnosy 2,5 milionu Kč, musí mít minimálně tři zaměstnance a ideálně by měl mít za sebou projekt realizovaný na úrovni EU nebo jakýkoli úspěšně grantovaný projekt v minulosti, dokazující efektivní hospodaření s penězi. Nicméně pokud neziskovka doposud nemá podobnou zkušenost, přesto se může o půjčku ucházet, zdůraznila na závěr Jana Vožechová. Individuální přístup se týká i úvěru Euro Creative. Oba produkty sice mají nastavená určitá pravidla a kritéria, ale ve výsledku se úvěrový program šije na míru konkrétním potřebám klienta.

Pozn.: Euro Creative bude spuštěn v nejbližší době.
Nejbližší uzávěrka pro podávání žádostí do FNNO je 6. 11. 2017

Odkazy: www.fondnno.cz; www.kb.cz; https://ec.europa.eu/
Text: Kateřina Přidalová, Eva Žáková


Další články

Do káznice se vrací život

Brněnská káznice – objekt, který nese temnou historickou stopu a současně je výrazně inspirativní, oplývá geniem loci, oslovuje uměleckou imaginaci. Specifikem je i to, že leží v srdci takzvaného „brněnského Bronxu“ – sociálně vyloučené lokality. Avšak nejen proto skýtá silný potenciál v rozvoji této oblasti. Konkrétní podoba nového využití, z něhož nejreálnější je projekt Kreativního centra, se stále formuje a je víc než jisté, že u tak komplexního projektu bude doznávat značných změn i ve fázi, kdy se plány přesunou z papíru do reality. Čím káznice žije a čím bude žít?

Jak kulturou vytěžit spiritus loci?

Jak připravit současný politicko-ekonomický systém měst na prospěšné změny, které se zatím v drtivé většině případů dějí jen díky dílčím intervencím „kreativních byrokratů“? O prázdninách jsme zavítali na sever Německa do města Kiel, kde se tuto otázku snažili zodpovědět hosté Baltic UrbCultural Planning Conference. Jsme svědky snahy o integrovaný způsob přemýšlení nad fungováním dynamiky měst. „Protože jedině to nám umožní využívat maximální potenciál, který se ve městech ukrývá,“ jak zdůraznil spolupořadatel konference Trevor Davies (Copenhagen International Theatre).

Lineární kultuře odzvonilo

Co je to kulturní DNA města? Přinášíme rozhovor s expertkou na sociologii měst Liou Ghilardi z Londýna. Založila a vede britskou organizaci Noema Culture and Place Mapping, která na mezinárodní bázi rozvíjí projekty mapování a strategického kulturního plánování.