Půjčky na kulturu

Potřebujete dofinancovat svůj kulturní projekt nebo kreativní podnikání?
Komerční banka na trh uvádí nový úvěrový produkt s názvem Euro Creative. Cílem je podpořit růst kulturních a kreativních odvětví formou zvýhodněných půjček s podporou EU. Jinou možností jsou bezúročné překlenovací půjčky pro neziskové subjekty, které nabízí Nadace rozvoje občanské
společnosti (NROS). Kdo může o podporu žádat, jaké jsou podmínky a kritéria?

V září se v pražských Karlínských kasárnách konala akce Infoday Kreativní Evropy. Pořádala ji Kancelář Kreativní Evropa. Tématem bylo financování kulturních a kreativních projektů z programu EU Kreativní Evropa. Po představení ryze praktických aspektů souvisejících se žádostmi o dotaci a ukázkách úspěšně realizovaných projektů byly představeny i dva dodatečné nástroje na dofinancování projektů. Byl představen nový produkt Komerční banky a program Nadace rozvoje občanské společnosti.

Za Komerční banku uvedl úvěrový produkt Euro Creative Jan Rosen. Jedná se o nástroj, který je součástí záručního fondu Kreativní Evropy. Nově tak Komerční banka nabídne půjčky pro kulturně-kreativní projekty. Produkt je výhodný, neboť se jedná o úvěr se zárukou Evropského investičního fondu (EIF). Komerční banka je na českém trhu jedinou bankou, která za účelem podpory kulturních a kreativních odvětví (KKO) vstoupila do spolupráce s EIF a EIB (Evropská investiční banka). V Evropské unii zatím záruční fond programu Kreativní Evropa využívají jen další tři zahraniční banky (španělská Cersa Compania Española de Reafianzamiento S.A., francouzská Bpifrance Financement a rumunská Libra Internet Bank S.A.).

Komerční banka tak navazuje na své stávající aktivity podporující kulturu. Jen v loňském roce poskytla kreativně-kulturnímu sektoru půjčky okolo 300 milionů Kč. Především se jednalo o oblast kinematografie: šlo například o financování filmu s využitím zástavy budoucích pohledávek a předfinancování dotací ze Státního fondu kinematografie nebo financování filmu s využitím podpory ručitele. Jiným příkladem je poskytnutí půjčky na výstavbu nové části galerie. V klientském portfoliu se tak objevila například pražská galerie DOX nebo produkce filmu Anděl páně.

V čem by měla být půjčka Euro Creative výhodná? Především v tom, že je garantována EIF a klienta to nic nestojí. Záruka je na půjčky do výše 600 milionů eur, což je přes 15 miliard Kč. Úroková sazba je menší, než je na trhu běžné. S každým klientem se její výše řeší individuálně v rozmezí 1–10 %. Pro lepší představu – například municipality mají běžně úrok 1 %, firmy 10 %, takže Euro Creative se pohybuje někde mezi těmito hodnotami. Splatnost úvěru je 1–10 let a jeho maximální výše je 54 milionů Kč.

Půjčku mohou čerpat malé a střední podniky, případně malý veřejný podnik vlastněný municipalitou, k financování kulturního či kreativního projektu. Klient musí mít právní formu (není určeno pro fyzické osoby OSVČ) a musí generovat alespoň malý zisk (například ze vstupného). Projekty se musí vázat na následující oblasti a činnosti: knihovny, archivy, muzea, památky, vydavatelé a prodejci knih a novin, fotografové, umělecká tvorba, designéři, scénická umění, provozování kulturních zařízení, produkce a distribuce filmů a televizních pořadů, promítání filmů, vydávání počítačových her, pořizování zvukových nahrávek, hudební vydavatelské činnosti, rozhlasové a televizní vysílání a další podle seznamu statických identifikačních kódů činností, které má KB k dispozici.

Důležitou podmínkou půjčky je také dvouletá zkušenost v KKO. Klient buď působí v daných KKO, nebo v předchozích dvou letech získal v oblasti podporu na činnost či daňovou úlevu nebo ocenění, nebo si v KKO registroval obchodní známku či distribuční právo. „Například i zemědělec pořádající výstavy sem patří. Nemusí jít nutně o kulturní subjekt, ale o kulturní projekt,“ uvedl Rosen.

Obecně je půjčka spíše na dofinancování a nevztahuje se na krytí nákladů, které budou proplaceny z dotací EU. Předfinancovat lze jiné než evropské dotace, jako je například zmíněný Státní fond kinematografie. Zároveň je možné peníze použít i pro nákup nemovitosti, pokud se přímo vztahuje ke KKO. Naopak není možné z úvěru pořizovat akcie. „Kromě finančního majetku je možné vše,“ shrnul na závěr Jan Rosen.

Na představení zvýhodněných půjček z Komerční banky navázala Jana Vožechová z NROS prezentací Fondu pro nestátní neziskové organizace (FNNO). Fond administruje Nadace rozvoje občanské společnosti společně s Nadací Partnerství a je financován z fondů EHP. Jedná se o bezúročný překlenovací program pomoci pro subjekty, které například čekají na dotaci a potřebují tzv. cashflow (peníze na účtu). Nejčastěji se čeká na peníze z EU, dotace z našich ministerstev, krajů, nadací a podobně. NROS garantuje peníze do měsíce a to do maximální výše jednoho milionu Kč na dobu od čtyř do dvanácti měsíců. Půjčka je bezúročná (vyjma 5% administrativního poplatku) a je určena výhradně pro neziskovky ze všech oblastí. Patří sem různé spolky, nadace, ústavy a další subjekty, které působí v oblasti rozvoje občanské společnosti, kultury, vzdělávání, ekologie, lidských práv a podobně. Samozřejmě sem spadají i kulturní subjekty.

Podmínky čerpání půjčky NROS jsou na rozdíl od úvěru Euro Creative více striktní. Neziskový subjekt musí být na trhu alespoň tři roky s výnosy 2,5 milionu Kč, musí mít minimálně tři zaměstnance a ideálně by měl mít za sebou projekt realizovaný na úrovni EU nebo jakýkoli úspěšně grantovaný projekt v minulosti, dokazující efektivní hospodaření s penězi. Nicméně pokud neziskovka doposud nemá podobnou zkušenost, přesto se může o půjčku ucházet, zdůraznila na závěr Jana Vožechová. Individuální přístup se týká i úvěru Euro Creative. Oba produkty sice mají nastavená určitá pravidla a kritéria, ale ve výsledku se úvěrový program šije na míru konkrétním potřebám klienta.

Pozn.: Euro Creative bude spuštěn v nejbližší době.
Nejbližší uzávěrka pro podávání žádostí do FNNO je 6. 11. 2017

Odkazy: www.fondnno.cz; www.kb.cz; https://ec.europa.eu/
Text: Kateřina Přidalová, Eva Žáková


Další články

Tvorba strategie jihlavské kulturní aktéry „nakopla“

Jihlava naplňuje svoji rok starou strategii pro kulturu a cestovní ruch. Její součástí je také ojedinělý dotační program Jihlava vzdělává kulturou, revitalizace náměstí a mnoho dalších cílů. Jaký význam má strategický dokument pro město a jaké změny Jihlavu čekají v následujících letech? Povídaly jsme si s manažerkou strategie kultury Ivanou Jelínkovou.

Kultura volí 2018 ‒ Volí Praha kulturu?

Jaká je současná kulturní politika Prahy a jak si ji představují kandidáti jednotlivých stran v nadcházejících komunálních volbách? V předposledním zářijovém týdnu se k diskusi sešli zástupci osmi politických stran, aby projednali kulturní vizi Prahy, rozdělování dotací, formy spolupráce a další konkrétní opatření na podporu kultury v hlavním městě.

Kultura volí 2018 ‒ Volí Olomouc kulturu?

Čtyřiadvacátého září se v olomouckém Divadle na cucky konala předvolební debata na témata kultury. Diskutovat se mělo na témata: kulturní vize města, dotační programy, složení a fungování kulturní komise a poměry financování zřizované a nezřizované scény. Diskuse potvrdila, jak jsme stále vázáni rigidními kategorizacemi a nemáme představivost chápat kulturu v celé šíři, ne redukovanou na soutěž mezi nezávislou a zřizovanou, což je typické především pro divadelní prostředí. Jaké další úvahy diskuse otevřela a jak bude vypadat olomoucká kultura po volbách?