Vytvořte tu nejlepší strategii pro vaši organizaci
Letošní Akademie IDU, určená vedoucím pracovníkům kulturních organizací, bude celý rok zaměřená na strategické myšlení, plánování a leadership. Program se bude konat ve třech blocích od dubna do září 2020 a bude směřovat k vypracování strategického plánu. Nepropásněte tuto jedinečnou možnost, na přihlášení máte zhruba měsíc.
„Největším přínosem Akademie bylo pro nás to, že jsme se podívali na organizaci zvenku,“ uvedla Jana Ripplová z multikulturního centra Werichova vila. Zdá se to jako banalita, ale mnohdy je těžké vystoupit ze své bubliny a změnit pohled myšlení. Přesně tohle je hlavní motivací Akademie IDU (Institut umění – Divadelní ústav) – měnit zaběhlé stereotypy v řízení kulturních organizací a přinášet nové metodiky a přístupy, které si žádá současná doba. Díky svým dlouholetým zkušenostem je dnes Akademie IDU důležitým majákem pro mnoho kulturních manažerů, kteří se vlivem mnoha různých okolností dostanou do situace, kdy se jim nedaří anebo neví, jak dál. Soudě podle hojné účasti a mnoha pozitivních zpětných vazeb, je nyní Akademie vyhledávanou vzdělávací platformou, která pomáhá kulturním institucím udávat nový směr. Letos se koná již její pátý ročník a doposud ji absolvovalo 49 kulturních organizací, jako třeba Filharmonie Brno, PLATO Ostrava, Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, Člověk v tísni (festival Jeden svět) nebo pražské Divadlo pod Palmovkou.
„Za tři roky jsme vybudovali značku, změnili jsme propagaci a celou filozofii. Zásadní jsou dobré vztahy, láska k práci, motivovaný tým a vstřícná a otevřená komunikace směrem k divákům i ke zřizovateli. Díky tomu, že jsme se rozhodli věnovat energii strategickému plánování a vnímat všechny zúčastněné jako rovnocenné partnery, se naší organizaci daří nyní dobře,“ pochvalovala si zkušenosti z Akademie Linda Rybáková, ředitelka Divadla Oskara Nedbala v Táboře.
O čem to bude?
Letošní ročník Akademie se oproti minulým letům zaměří na jedno zastřešující a klíčové téma – strategie. Tento pojem už dlouho hýbe komerčním světem a dnes se také mnoho významných kulturních organizací shoduje na tom, že bez strategie není vize. A jedině vize posouvají kulturní organizaci kupředu a motivují lidi v ní. Vypracovat strategii vývoje je delší a metodicky řízený proces, a proto se Akademie letos rozhodla provést účastníky tímto postupem od A do Z. „Předpokladem přihlášení do Akademie IDU je, aby se vaše organizace nacházela ve stavu vhodném pro plánování dalšího rozvoje (změna struktury, priorit, aktivit, vedení apod.). Pro stabilitu vaší organizace, schopnost rozvíjet umělecké nápady či síťovat se na mezinárodní úrovni potřebujete vědět, kdo jste, co a pro koho děláte a kam směřujete,“ uvádí vedoucí oddělení Institut umění Eva Žáková.
Krok za krokem
Během tří dvoudenních workshopů (od dubna do září 2020) budou vybraní účastníci pod vedením zkušených lektorů pracovat na řešení konkrétních úkolů, které vyústí do vypracování strategického plánu. To je skutečná výzva a zájemci tak mají jedinečnou možnost se prokousat procesem krok za krokem a odcházet z Akademie s konkrétním a hlavně praktickým výstupem.
První, dubnový blok se zaměří na teorii a metodiku a účastníci se dozví, jak prakticky postupovat. „Budeme se věnovat analýze vaší organizace. Vyzkoušíte si, jak dobře vytvořit populární SWOT analýzu, a naučíte se, jak výsledná data překlopit do formulace dlouhodobých realizovatelných cílů. Analyzovat a definovat identitu vaší organizace vám pomůže i metoda Business Model Generation. Naučíte se formulovat poslání. Seznámíte se i s tvorbou krátkodobého krizového plánu. Budeme se věnovat i dalším metodám — například Barrettově práci s hodnotami a jak se hodnoty promítají do života vaší organizace,“ popisuje Irena Swiecicki, lektorka, konzultantka a koučka, která proškolila více než sedmnáct tisíc osob z celé ČR i zahraničí.
V červnovém bloku se budeme věnovat budování značky a leadershipu, zásadním složkám strategického plánování. Obojí záleží na lidech uvnitř organizace, vedení, komunikaci a hodnotách. Pokud jsou procesy uvnitř organizace zdravě nastavené, fungují potom dobře i navenek, pro publikum. „Budete pracovat na vašich komunikačních dovednostech, vyzkoušíte si, jak vést hodnoticí a motivační pohovory nebo porady. Na závěr dostanete zadání pro další práci na vašem strategickém plánu, týkající se hodnotového přístupu,“ uvádí Petr Pouchlý, expert na téma leadershipu a business mentor.
Během posledního, zářijového setkání proběhne prezentace strategických plánů a diskuze. „Naučíte se, jak prodat vaše cíle, vize, strategie. Vyzkoušíte si tzv. pitching – schopnost přesvědčivě a naléhavě sdělit podstatné. Budete prezentovat vaše strategické plány a získáte zpětnou vazbu nejen od lektorů, ale i od všech účastníků kurzu,“ shrnují Eva Žáková a Magdalena Müllerová, zakladatelky Akademie IDU.
Jak se přihlásit?
Každá organizace nominuje dva účastníky: ředitele/ku a kolegu/yni z vedení organizace. Účastníci se zavazují k účasti na všech akcích programu. Organizátoři předpokládají účast deseti organizací, které vybere komise na základě zaslaných přihlášek. Poplatek za kurz činí 14 500 Kč (včetně DPH), částka zahrnuje účast dvou zástupců z jedné organizace na workshopech, studijní materiály, konzultační hodiny, občerstvení a ubytování s plnou penzí na workshopech ve dnech 1. – 3. 4. a 29. – 30. 9. 2020.
Online přihlášku vyplňte zde a odešlete do 23. 2. 2020.
Výzvu se všemi informacemi najdete ZDE, další informace o programu Akademie IDU ZDE.
Kontakt: Anna Vondráčková, T 732 989 294, E anna.vondrackova@idu.cz
Vloženo:
Foto: archiv IDU
Nepřehlédněte /
Lídrovi jde o výsledky a vztahy
Jaký je rozdíl mezi manažerem a lídrem? Jak vést tým, mít dobré vztahy a výsledky a nezbláznit se z toho? Protože téma leadershipu je v kulturních organizacích pole neorané, zařadila ho Akademie Institutu umění na svůj program veřejných přednášek. Přednášel mentor Petr Pouchlý ze společnosti Court of Moravia.
Jak a kdy myslet strategicky
Kdo má vytvářet strategie, kdy je vhodné plánovat v horizontu několika let a formulovat poslání a vize organizací a jaká jsou úskalí strategií? Na tyto a mnoho dalších otázek se zaměřila přednáška a diskuse lektorky Ireny Swiecicki v rámci Akademie Institutu umění
Jak se u nás řídí kulturní organizace?
Jak si stojí kulturní organizace z pohledu jejího vedení? Jaké jsou nezbytné dovednosti pro úspěšné řízení kulturní organizace? V čem spočívá její hodnota a proč je důležité ji definovat? Lektoři, ředitelé kulturních organizací a zástupci veřejné sféry odpovídali na řadu podobných otázek v první letošní Akademii IDU.