SOUNDCZECH podporuje hudební scénu

V dubnu 2017 došlo ke zlomové události v historii českého hudebního průmyslu. Na základě požadavků reprezentantů hudebního sektoru a z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu vznikla proexportní kancelář SoundCzech/Czech Music Office na podporu české hudební scény a všech současných hudebních žánrů.

Za vznikem proexportní kanceláře stojí sami aktéři na poli českého hudebního sektoru. V roce 2015 proběhla schůzka s iniciátory této myšlenky, kteří vyjádřili důležitost vzniku organizace, která by reprezentovala českou hudební scénu v zahraničí a zároveň podpořila exportní aktivity s odkazem na zahraniční kolegy, kteří aktivity exportní kanceláře ve své zemi úspěšně využívají již několik let.

Kateřina Kalistová (náměstkyně pro řízení sekce živého umění Ministerstva kultury) doplňuje slovy: „Ministerstvo kultury od počátku v roce 2015 podporovalo ideu založení Czech Music Office jakožto důležité součásti propagace a exportu české kultury v zahraničí i samotné kreativní ekonomiky. Zkušenost podobných kanceláří v zahraničí prokazuje, že hudební sektor má přinejmenším stejný dopad do ekonomiky jako sektor filmu a audiovize. A bez cílené podpory českého hudebního průmyslu, jeho infrastruktury, zapojení do mezinárodních sítí a prosazování jeho zájmu v zahraničí za pomoci exportní kanceláře, nemůže český hudební průmysl dostatečně obstát v zahraniční konkurenci.

Pavla Petrová (ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu) dodává: „Rozhodli jsme se podpořit přípravu vzniku české kanceláře pro hudební výměnu po vzoru existence těchto kanceláří v zahraničí a v souladu s úkolem Státní kulturní politiky a Koncepce podpory umění Ministerstva kultury do roku 2020. V roce 2015 a 2016 probíhala příprava vzniku kanceláře, uskutečnila se pracovní diskusní setkání s představiteli hudebního průmyslu a byl zpracován koncept činnosti, který byl předložen Ministerstvu kultury jako jeden z podkladů pro financování kanceláře v dalších letech.“

V březnu 2017 se uskutečnilo dvoukolové výběrové řízení na pozici vedoucího kanceláře. Na základě hodnocení výběrové komise bylo rozhodnuto, že se jím stane Márton Náray, který byl jedním z iniciátorů maďarské exportní hudební kanceláře Music Export Hungary a na mezinárodní hudební scéně se pohybuje již dvě desítky let. Ze členů výběrové komise byla následně jmenována první devíti členná Dramaturgická rada CMO na funkční období do konce roku. Dále budou členové rady voleni na dvouleté funkční období hudební platformou. Márton Náray stvrzuje důležitost vzniku platformy slovy: „Všichni moc dobře víme, že bez iniciativy, aktivity a kooperace hudebního sektoru není možné vytvořit efektivně fungující organizaci, která bude zastřešovat a reflektovat potřeby hudebního průmyslu.“

Rolí SoundCzech/Czech Music Office bude především podpora české hudební scény lokálně i globálně. Evropská unie je také na cestě oficiálně zařadit hudební sektor mezi evropské kreativní průmysly a od roku 2020 plánuje přímou podporu cílenou na růst hudebního průmyslu. Hudba není pouze žijící element naší národní tradice a prostředek pro kulturní komunikaci, ale také jedním z nejúspěšnějších kreativních průmyslů. Proto má podpora růstu hudební scény vedle toho nejvíce viditelného kulturního vlivu mnoho dopadů sociálních i finančních. K docílení růstu hudebního sektoru na evropské úrovni musí mít hudební průmysl v každé zemi lokální infrastrukturu a reprezentaci na národní i mezinárodní úrovni. Hudební proexportní kancelář by měla zastupovat tuto funkci. SoundCzech/Czech Music Office je aktivním členem několika mezinárodních sítí: jednou z nich je European Music Export Exchange, která lobbuje a reprezentuje hudební průmysl na evropské úrovni.

Czech Music Office se v dlouhodobějším plánu zaměří na plnění následujících cílů:

1/

Vytvoření platformy z řad zástupců hudebního průmyslu v ČR jakožto základu pro činnost proexportní kanceláře; podpora infrastruktury a spolupráce mezi jednotlivými aktéry a segmenty hudebního průmyslu; podněcování výměny informací, zkušeností, příkladů dobré praxe.

Důležitá bude v tomto ohledu aktivní komunikace. K tomu bude sloužit i nový informační webový portál, který vznikne pod hlavičkou Institutu umění – Divadelního ústavu. Bude spuštěn na konci září a plně funkční bude do konce tohoto roku. Portál bude sloužit jako informační kanál pro český hudební průmysl a směrem do zahraničí.

2/

Propagace české hudební scény v zahraničí na relevantních veletrzích, showcase, festivalech apod.; podpora a propagace českých hudebních umělců na mezinárodním hudebním trhu na základě efektivnosti a reálného prosazení se v dané zemi.

SoundCzech letos vytvořil skvělé podmínky pro prezentaci české hudební scény na festivalu Waves Vienna, kde se představí v rámci letošního ročníku s podtitulem „Czech focus“ 6 českých kapel, proběhnou 2 recepce a speed meetinky, B2B schůzek se zúčastní 20 vybraných českých hudebních profesionálů, které SoundCzech podpoří zajištěním akreditace a přispěje jim na cestovní náklady.

SoundCzech se finančně podílí také na projektu Czech Fresh na podporu českého hudebního umělce. Stal se jím Thom Artway, který se stal vítězem projektu poté, co si ho ve finálním kole při vystoupení na festivalu Rock For People vybral samotný agent jedné z největších zahraničních agentur United Talent Agency Mark Bennett.

Letos SoundCzech zajistí reprezentaci Marty Tӧpferové na hudebním veletrhu Womex 2017 v Katovicích, kterou si pro tuto příležitost vybrali samotní organizátoři.


3/

Organizování a přispívání na odborné vzdělávání (VET – Vocational Educational Training) formou neformálních vzdělávacích kurzů, workshopů, koučinků apod. pro české hudební umělce, promotéry, manažery, agenty, produkční apod.) a nastavení základního know-how profesionality v hudebním průmyslu. „Nepůjde o podporu formálního vzdělání a výuky hry na hudební nástroj, ale dovedností, které podpoří české hudební profesionály a umělce v prosazení se na zahraničním trhu,“ dodává Márton Náray.

V tomto roce SoundCzech již podpořila významné mezinárodní hudební konference organizované na území ČR: Czech Music Crossroads, Czeching a Nouvelle Prague, tím, že přispěla finančním příspěvkem na vzdělávací část, a to na účast kvalitních zahraničních přednášejících a mentorů.

4/

Vyhledávání finančních lokálních i zahraničních partnerů (fundraising).

Již letos ředitel Márton Náray inicioval oraganizaci “CEEntral party” na významných hudebních konferencích a showcase festivalech Eurosonic Noorderslag a Reeperbahn. Jde o společnou prezentaci ve spolupráci a kofinancováním s dalšími zeměmi střední a východní Evropy (CEE regionu): Slovensko, Rakousko, Polsko, Maďarsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko a Rusko.

Dále došlo k oslovení významných potenciálních lokálních partnerů jako je OSA, Intergram, IFBI, Český rozhlas a postupně dojde k oslovení dalších partnerů jak z veřejného, tak soukromého sektoru. Do budoucna se připravuje i využití grantových možností na konkrétní projekty, a to na evropské, regionální a lokální úrovni.

5/

Propojování českých hudebních profesionálů s mezinárodní scénou; prostřednictvím výměnných a společných projektů posilovat regionální hudební průmysl v rámci CEE regionu, a tím přispět k navýšení konkurenceschopnosti tohoto regionu, jehož je ČR součástí, na globálním hudebním trhu. Kromě̌ CEE regionu se Czech Music Office zaměří i na relevantní zahraniční trhy na základě dlouhodobého konceptu či aktuální zahraniční kulturní politiky.

V červenci bylo vyhlášeno první výběrové řízení s názvem SoundCzech Connect na podporu výměnných koncertů v rámci sousedních zemí. „Přestože bylo na realizaci velice málo času, jsme s výsledkem spokojeni a připravujeme nové výběrové řízení s nepatrnou modifikací i na rok 2018,“ informuje Márton Náray.

6/

Vytvoření značky české hudby SoundCzech, která reprezentuje kvalitu prostřednictvím úspěšných umělců, efektivní propagace a především podávání relevantních a ověřených informací o dění na české hudební scéně prostřednictvím webového portálu a FB.

Márton Náray prezentuje plán na rok 2018: „Plánujeme pokračovat v podpoře vzdělávacích projektů a vyhledávání potenciálních partnerů. Budeme pracovat na efektivních možnostech propagace českých hudebních umělců či kapel na mezinárodním hudebním trhu. Například tím, že je budeme propojovat s lokálními agenturami, které jim zajistí adekvátní propagaci, vytvářením mediálních sítí a zaměříme se i na podporu vzdělávacích projektů v této oblasti. Plánujeme spolupráci s dalšími showcase festivaly a konferencemi jako např. MENT Ljubljana, The Great Escape, Spring Break Conference.“

Odkaz: http://www.czechmusicoffice.comZdroj: Institut umění - Divadelní ústav

Články:

(Kvalitní) design a byznys

V rámci Designbloku se letos poprvé konala konference Design a byznys, kterou pořádala organizace Czechdesign. V anotaci bylo uvedeno, že jde o jedinou konferenci o designu určenou pro firmy, ne pro designéry. Jejím cílem bylo na konkrétních příkladech z praxe ukázat výhody propojení designu a byznysu. Jaké jsou? Proč by měl být design nutnou součástí byznysových strategií?

Role kulturních institucí

Jak se změnila role národních kulturních institucí? Jaké hodnoty a ideje zastávají v dnešní době? Těmto i dalším otázkám vztahujícím se k nadcházejícímu 100. výročí vzniku Československa se věnovalo fórum Střed zájmu: Kulturní instituce dnes se zástupci střední, východní a západní Evropy. Do duchovního centra Pražské křižovatky, která nese odkaz Václava Havla, zavítalo na sedmdesát expertů na kulturní politiku, aby zvážili současné výzvy.

Rakouská strategie kreativních odvětví

Rakouská strategie (2016) se věnuje výhradně kreativním odvětvím, hodnotí jejich dosavadní rozvoj a přínos v kontextu širší ekonomiky, určuje vizi pro rok 2025. Dokument vznikl pod vedením Ministerstva pro vědu, výzkum a hospodářství ve spolupráci s předními organizacemi a  řadou zástupců z regionů. Rakousko se rozhodlo v letech 2016-2020  investovat do tohoto sektoru 40 milion eur.

Kreativní přesahy: příručka pro města

Průvodce The Smart Guide to Creative Spill-overs, určený pro představitele měst a zaměstnance městské správy, si klade za cíl stručně osvětlit koncept tzv. kreativního spill-overu neboli kreativního přesahu a ukázat, jak mohou města z tohoto fenoménu těžit. Zdůrazňuje roli měst v podněcování mezioborových aktivit a na několika stručných příkladech ukazuje, jak kreativní přesahy fungují v praxi. Zároveň zde každý zájemce nalezne způsoby, jak může přesahy sám v rámci městského úřadu podpořit.

Jižní Morava stojí o kreativitu

Na konci října se v Brně konala konference ke zhodnocení Regionální inovační strategie. A protože i v Česku začínáme pracovat s poznáním, že těžba kreativity je sázka na jistotu, bylo letošní téma Kreativita v inovacích. Ve jménu motta „Dejte svému byznysu KKO “ svolalo Jihomoravské inovační centrum setkání zástupců kraje, města, firem, univerzit, neziskovek a kreativců. Zaznělo zhodnocení dosavadní práce, přísliby do budoucna i motivační řeč hlavního hosta Johna Newbigina z Creative England.

Není to jen o logu

S logy měst a obcí se v posledních letech roztrhl pytel. Veřejný prostor se plní značkami pochybné kvality, za které město, obec nebo region zaplatí nemalé peníze z veřejného rozpočtu. Výjimky ale potvrzují pravidla a někdy se to povede, jak ukazuje například nová vizuální identita města Plzně. Podívejme se na to, za jakých podmínek může logo, potažmo vizuální identita pomoci a jak by zadavatelé měli postupovat, aby se s vizuálem města, obce a uživatelé ztotožnili.