SOUNDCZECH podporuje hudební scénu

V dubnu 2017 došlo ke zlomové události v historii českého hudebního průmyslu. Na základě požadavků reprezentantů hudebního sektoru a z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu vznikla proexportní kancelář SoundCzech/Czech Music Office na podporu české hudební scény a všech současných hudebních žánrů.

Za vznikem proexportní kanceláře stojí sami aktéři na poli českého hudebního sektoru. V roce 2015 proběhla schůzka s iniciátory této myšlenky, kteří vyjádřili důležitost vzniku organizace, která by reprezentovala českou hudební scénu v zahraničí a zároveň podpořila exportní aktivity s odkazem na zahraniční kolegy, kteří aktivity exportní kanceláře ve své zemi úspěšně využívají již několik let.

Kateřina Kalistová (náměstkyně pro řízení sekce živého umění Ministerstva kultury) doplňuje slovy: „Ministerstvo kultury od počátku v roce 2015 podporovalo ideu založení Czech Music Office jakožto důležité součásti propagace a exportu české kultury v zahraničí i samotné kreativní ekonomiky. Zkušenost podobných kanceláří v zahraničí prokazuje, že hudební sektor má přinejmenším stejný dopad do ekonomiky jako sektor filmu a audiovize. A bez cílené podpory českého hudebního průmyslu, jeho infrastruktury, zapojení do mezinárodních sítí a prosazování jeho zájmu v zahraničí za pomoci exportní kanceláře, nemůže český hudební průmysl dostatečně obstát v zahraniční konkurenci.

Pavla Petrová (ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu) dodává: „Rozhodli jsme se podpořit přípravu vzniku české kanceláře pro hudební výměnu po vzoru existence těchto kanceláří v zahraničí a v souladu s úkolem Státní kulturní politiky a Koncepce podpory umění Ministerstva kultury do roku 2020. V roce 2015 a 2016 probíhala příprava vzniku kanceláře, uskutečnila se pracovní diskusní setkání s představiteli hudebního průmyslu a byl zpracován koncept činnosti, který byl předložen Ministerstvu kultury jako jeden z podkladů pro financování kanceláře v dalších letech.“

V březnu 2017 se uskutečnilo dvoukolové výběrové řízení na pozici vedoucího kanceláře. Na základě hodnocení výběrové komise bylo rozhodnuto, že se jím stane Márton Náray, který byl jedním z iniciátorů maďarské exportní hudební kanceláře Music Export Hungary a na mezinárodní hudební scéně se pohybuje již dvě desítky let. Ze členů výběrové komise byla následně jmenována první devíti členná Dramaturgická rada CMO na funkční období do konce roku. Dále budou členové rady voleni na dvouleté funkční období hudební platformou. Márton Náray stvrzuje důležitost vzniku platformy slovy: „Všichni moc dobře víme, že bez iniciativy, aktivity a kooperace hudebního sektoru není možné vytvořit efektivně fungující organizaci, která bude zastřešovat a reflektovat potřeby hudebního průmyslu.“

Rolí SoundCzech/Czech Music Office bude především podpora české hudební scény lokálně i globálně. Evropská unie je také na cestě oficiálně zařadit hudební sektor mezi evropské kreativní průmysly a od roku 2020 plánuje přímou podporu cílenou na růst hudebního průmyslu. Hudba není pouze žijící element naší národní tradice a prostředek pro kulturní komunikaci, ale také jedním z nejúspěšnějších kreativních průmyslů. Proto má podpora růstu hudební scény vedle toho nejvíce viditelného kulturního vlivu mnoho dopadů sociálních i finančních. K docílení růstu hudebního sektoru na evropské úrovni musí mít hudební průmysl v každé zemi lokální infrastrukturu a reprezentaci na národní i mezinárodní úrovni. Hudební proexportní kancelář by měla zastupovat tuto funkci. SoundCzech/Czech Music Office je aktivním členem několika mezinárodních sítí: jednou z nich je European Music Export Exchange, která lobbuje a reprezentuje hudební průmysl na evropské úrovni.

Czech Music Office se v dlouhodobějším plánu zaměří na plnění následujících cílů:

1/

Vytvoření platformy z řad zástupců hudebního průmyslu v ČR jakožto základu pro činnost proexportní kanceláře; podpora infrastruktury a spolupráce mezi jednotlivými aktéry a segmenty hudebního průmyslu; podněcování výměny informací, zkušeností, příkladů dobré praxe.

Důležitá bude v tomto ohledu aktivní komunikace. K tomu bude sloužit i nový informační webový portál, který vznikne pod hlavičkou Institutu umění – Divadelního ústavu. Bude spuštěn na konci září a plně funkční bude do konce tohoto roku. Portál bude sloužit jako informační kanál pro český hudební průmysl a směrem do zahraničí.

2/

Propagace české hudební scény v zahraničí na relevantních veletrzích, showcase, festivalech apod.; podpora a propagace českých hudebních umělců na mezinárodním hudebním trhu na základě efektivnosti a reálného prosazení se v dané zemi.

SoundCzech letos vytvořil skvělé podmínky pro prezentaci české hudební scény na festivalu Waves Vienna, kde se představí v rámci letošního ročníku s podtitulem „Czech focus“ 6 českých kapel, proběhnou 2 recepce a speed meetinky, B2B schůzek se zúčastní 20 vybraných českých hudebních profesionálů, které SoundCzech podpoří zajištěním akreditace a přispěje jim na cestovní náklady.

SoundCzech se finančně podílí také na projektu Czech Fresh na podporu českého hudebního umělce. Stal se jím Thom Artway, který se stal vítězem projektu poté, co si ho ve finálním kole při vystoupení na festivalu Rock For People vybral samotný agent jedné z největších zahraničních agentur United Talent Agency Mark Bennett.

Letos SoundCzech zajistí reprezentaci Marty Tӧpferové na hudebním veletrhu Womex 2017 v Katovicích, kterou si pro tuto příležitost vybrali samotní organizátoři.


3/

Organizování a přispívání na odborné vzdělávání (VET – Vocational Educational Training) formou neformálních vzdělávacích kurzů, workshopů, koučinků apod. pro české hudební umělce, promotéry, manažery, agenty, produkční apod.) a nastavení základního know-how profesionality v hudebním průmyslu. „Nepůjde o podporu formálního vzdělání a výuky hry na hudební nástroj, ale dovedností, které podpoří české hudební profesionály a umělce v prosazení se na zahraničním trhu,“ dodává Márton Náray.

V tomto roce SoundCzech již podpořila významné mezinárodní hudební konference organizované na území ČR: Czech Music Crossroads, Czeching a Nouvelle Prague, tím, že přispěla finančním příspěvkem na vzdělávací část, a to na účast kvalitních zahraničních přednášejících a mentorů.

4/

Vyhledávání finančních lokálních i zahraničních partnerů (fundraising).

Již letos ředitel Márton Náray inicioval oraganizaci “CEEntral party” na významných hudebních konferencích a showcase festivalech Eurosonic Noorderslag a Reeperbahn. Jde o společnou prezentaci ve spolupráci a kofinancováním s dalšími zeměmi střední a východní Evropy (CEE regionu): Slovensko, Rakousko, Polsko, Maďarsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko a Rusko.

Dále došlo k oslovení významných potenciálních lokálních partnerů jako je OSA, Intergram, IFBI, Český rozhlas a postupně dojde k oslovení dalších partnerů jak z veřejného, tak soukromého sektoru. Do budoucna se připravuje i využití grantových možností na konkrétní projekty, a to na evropské, regionální a lokální úrovni.

5/

Propojování českých hudebních profesionálů s mezinárodní scénou; prostřednictvím výměnných a společných projektů posilovat regionální hudební průmysl v rámci CEE regionu, a tím přispět k navýšení konkurenceschopnosti tohoto regionu, jehož je ČR součástí, na globálním hudebním trhu. Kromě̌ CEE regionu se Czech Music Office zaměří i na relevantní zahraniční trhy na základě dlouhodobého konceptu či aktuální zahraniční kulturní politiky.

V červenci bylo vyhlášeno první výběrové řízení s názvem SoundCzech Connect na podporu výměnných koncertů v rámci sousedních zemí. „Přestože bylo na realizaci velice málo času, jsme s výsledkem spokojeni a připravujeme nové výběrové řízení s nepatrnou modifikací i na rok 2018,“ informuje Márton Náray.

6/

Vytvoření značky české hudby SoundCzech, která reprezentuje kvalitu prostřednictvím úspěšných umělců, efektivní propagace a především podávání relevantních a ověřených informací o dění na české hudební scéně prostřednictvím webového portálu a FB.

Márton Náray prezentuje plán na rok 2018: „Plánujeme pokračovat v podpoře vzdělávacích projektů a vyhledávání potenciálních partnerů. Budeme pracovat na efektivních možnostech propagace českých hudebních umělců či kapel na mezinárodním hudebním trhu. Například tím, že je budeme propojovat s lokálními agenturami, které jim zajistí adekvátní propagaci, vytvářením mediálních sítí a zaměříme se i na podporu vzdělávacích projektů v této oblasti. Plánujeme spolupráci s dalšími showcase festivaly a konferencemi jako např. MENT Ljubljana, The Great Escape, Spring Break Conference.“

Odkaz: http://www.czechmusicoffice.comZdroj: Institut umění - Divadelní ústav

Články:

Tvorba strategie jihlavské kulturní aktéry „nakopla“

Jihlava naplňuje svoji rok starou strategii pro kulturu a cestovní ruch. Její součástí je také ojedinělý dotační program Jihlava vzdělává kulturou, revitalizace náměstí a mnoho dalších cílů. Jaký význam má strategický dokument pro město a jaké změny Jihlavu čekají v následujících letech? Povídaly jsme si s manažerkou strategie kultury Ivanou Jelínkovou.

Kultura volí 2018 ‒ Volí Praha kulturu?

Jaká je současná kulturní politika Prahy a jak si ji představují kandidáti jednotlivých stran v nadcházejících komunálních volbách? V předposledním zářijovém týdnu se k diskusi sešli zástupci osmi politických stran, aby projednali kulturní vizi Prahy, rozdělování dotací, formy spolupráce a další konkrétní opatření na podporu kultury v hlavním městě.

Kultura volí 2018 ‒ Volí Olomouc kulturu?

Čtyřiadvacátého září se v olomouckém Divadle na cucky konala předvolební debata na témata kultury. Diskutovat se mělo na témata: kulturní vize města, dotační programy, složení a fungování kulturní komise a poměry financování zřizované a nezřizované scény. Diskuse potvrdila, jak jsme stále vázáni rigidními kategorizacemi a nemáme představivost chápat kulturu v celé šíři, ne redukovanou na soutěž mezi nezávislou a zřizovanou, což je typické především pro divadelní prostředí. Jaké další úvahy diskuse otevřela a jak bude vypadat olomoucká kultura po volbách?

Kultura volí 2018 ‒ Volí Brno kulturu?

Dvacátého září se v brněnské kavárně Trojka konala předvolební debata na témata kultury. Do panelu byly osloveny strany a jejich kandidáti na post náměstků či náměstkyň pro kulturu na základě výběru spolku Brno kulturní, který dlouhodobě veřejně reflektuje stav kulturní politiky města. Jaká témata diskuse otevřela a jak bude vypadat brněnská kultura po volbách?

Na zdraví přes kreativitu

Tvůrčí činnost motivovala Londýňany ke sportu a zdravějšímu životnímu stylu. Muzikoterapie snižuje potřebu medikace u 67 % pacientů s demencí. Spolupráce s umělcem snížila potřebnost návštěvy praktického lékaře o 37 %. Podobná čísla a poznatky zaznívají v britské studii a kampani o vlivu umění na lidské zdraví. Britové tak předkládají celou řadu příkladů z praxe, které prokazují jasné dopady kreativity na zdraví jednotlivce i provoz zdravotní a sociální péče jako takový.

Brno má manuál proti vizuálnímu smogu

Na jaře loňského roku jsme si povídaly s Veronikou Rút Novákovou, designérkou a iniciátorkou manuálu, který definuje pravidla reklamy a označení provozoven ve městě Brně. Po třech letech usilovné práce týmu odborníků byl manuál v červnu letošního roku zveřejněn. Co se bude dít dál, čím může Brno inspirovat další česká města a proč to není o tom „udělat to hezčí“?