SOUNDCZECH podporuje hudební scénu

V dubnu 2017 došlo ke zlomové události v historii českého hudebního průmyslu. Na základě požadavků reprezentantů hudebního sektoru a z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu vznikla proexportní kancelář SoundCzech/Czech Music Office na podporu české hudební scény a všech současných hudebních žánrů.

Za vznikem proexportní kanceláře stojí sami aktéři na poli českého hudebního sektoru. V roce 2015 proběhla schůzka s iniciátory této myšlenky, kteří vyjádřili důležitost vzniku organizace, která by reprezentovala českou hudební scénu v zahraničí a zároveň podpořila exportní aktivity s odkazem na zahraniční kolegy, kteří aktivity exportní kanceláře ve své zemi úspěšně využívají již několik let.

Kateřina Kalistová (náměstkyně pro řízení sekce živého umění Ministerstva kultury) doplňuje slovy: „Ministerstvo kultury od počátku v roce 2015 podporovalo ideu založení Czech Music Office jakožto důležité součásti propagace a exportu české kultury v zahraničí i samotné kreativní ekonomiky. Zkušenost podobných kanceláří v zahraničí prokazuje, že hudební sektor má přinejmenším stejný dopad do ekonomiky jako sektor filmu a audiovize. A bez cílené podpory českého hudebního průmyslu, jeho infrastruktury, zapojení do mezinárodních sítí a prosazování jeho zájmu v zahraničí za pomoci exportní kanceláře, nemůže český hudební průmysl dostatečně obstát v zahraniční konkurenci.

Pavla Petrová (ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu) dodává: „Rozhodli jsme se podpořit přípravu vzniku české kanceláře pro hudební výměnu po vzoru existence těchto kanceláří v zahraničí a v souladu s úkolem Státní kulturní politiky a Koncepce podpory umění Ministerstva kultury do roku 2020. V roce 2015 a 2016 probíhala příprava vzniku kanceláře, uskutečnila se pracovní diskusní setkání s představiteli hudebního průmyslu a byl zpracován koncept činnosti, který byl předložen Ministerstvu kultury jako jeden z podkladů pro financování kanceláře v dalších letech.“

V březnu 2017 se uskutečnilo dvoukolové výběrové řízení na pozici vedoucího kanceláře. Na základě hodnocení výběrové komise bylo rozhodnuto, že se jím stane Márton Náray, který byl jedním z iniciátorů maďarské exportní hudební kanceláře Music Export Hungary a na mezinárodní hudební scéně se pohybuje již dvě desítky let. Ze členů výběrové komise byla následně jmenována první devíti členná Dramaturgická rada CMO na funkční období do konce roku. Dále budou členové rady voleni na dvouleté funkční období hudební platformou. Márton Náray stvrzuje důležitost vzniku platformy slovy: „Všichni moc dobře víme, že bez iniciativy, aktivity a kooperace hudebního sektoru není možné vytvořit efektivně fungující organizaci, která bude zastřešovat a reflektovat potřeby hudebního průmyslu.“

Rolí SoundCzech/Czech Music Office bude především podpora české hudební scény lokálně i globálně. Evropská unie je také na cestě oficiálně zařadit hudební sektor mezi evropské kreativní průmysly a od roku 2020 plánuje přímou podporu cílenou na růst hudebního průmyslu. Hudba není pouze žijící element naší národní tradice a prostředek pro kulturní komunikaci, ale také jedním z nejúspěšnějších kreativních průmyslů. Proto má podpora růstu hudební scény vedle toho nejvíce viditelného kulturního vlivu mnoho dopadů sociálních i finančních. K docílení růstu hudebního sektoru na evropské úrovni musí mít hudební průmysl v každé zemi lokální infrastrukturu a reprezentaci na národní i mezinárodní úrovni. Hudební proexportní kancelář by měla zastupovat tuto funkci. SoundCzech/Czech Music Office je aktivním členem několika mezinárodních sítí: jednou z nich je European Music Export Exchange, která lobbuje a reprezentuje hudební průmysl na evropské úrovni.

Czech Music Office se v dlouhodobějším plánu zaměří na plnění následujících cílů:

1/

Vytvoření platformy z řad zástupců hudebního průmyslu v ČR jakožto základu pro činnost proexportní kanceláře; podpora infrastruktury a spolupráce mezi jednotlivými aktéry a segmenty hudebního průmyslu; podněcování výměny informací, zkušeností, příkladů dobré praxe.

Důležitá bude v tomto ohledu aktivní komunikace. K tomu bude sloužit i nový informační webový portál, který vznikne pod hlavičkou Institutu umění – Divadelního ústavu. Bude spuštěn na konci září a plně funkční bude do konce tohoto roku. Portál bude sloužit jako informační kanál pro český hudební průmysl a směrem do zahraničí.

2/

Propagace české hudební scény v zahraničí na relevantních veletrzích, showcase, festivalech apod.; podpora a propagace českých hudebních umělců na mezinárodním hudebním trhu na základě efektivnosti a reálného prosazení se v dané zemi.

SoundCzech letos vytvořil skvělé podmínky pro prezentaci české hudební scény na festivalu Waves Vienna, kde se představí v rámci letošního ročníku s podtitulem „Czech focus“ 6 českých kapel, proběhnou 2 recepce a speed meetinky, B2B schůzek se zúčastní 20 vybraných českých hudebních profesionálů, které SoundCzech podpoří zajištěním akreditace a přispěje jim na cestovní náklady.

SoundCzech se finančně podílí také na projektu Czech Fresh na podporu českého hudebního umělce. Stal se jím Thom Artway, který se stal vítězem projektu poté, co si ho ve finálním kole při vystoupení na festivalu Rock For People vybral samotný agent jedné z největších zahraničních agentur United Talent Agency Mark Bennett.

Letos SoundCzech zajistí reprezentaci Marty Tӧpferové na hudebním veletrhu Womex 2017 v Katovicích, kterou si pro tuto příležitost vybrali samotní organizátoři.


3/

Organizování a přispívání na odborné vzdělávání (VET – Vocational Educational Training) formou neformálních vzdělávacích kurzů, workshopů, koučinků apod. pro české hudební umělce, promotéry, manažery, agenty, produkční apod.) a nastavení základního know-how profesionality v hudebním průmyslu. „Nepůjde o podporu formálního vzdělání a výuky hry na hudební nástroj, ale dovedností, které podpoří české hudební profesionály a umělce v prosazení se na zahraničním trhu,“ dodává Márton Náray.

V tomto roce SoundCzech již podpořila významné mezinárodní hudební konference organizované na území ČR: Czech Music Crossroads, Czeching a Nouvelle Prague, tím, že přispěla finančním příspěvkem na vzdělávací část, a to na účast kvalitních zahraničních přednášejících a mentorů.

4/

Vyhledávání finančních lokálních i zahraničních partnerů (fundraising).

Již letos ředitel Márton Náray inicioval oraganizaci “CEEntral party” na významných hudebních konferencích a showcase festivalech Eurosonic Noorderslag a Reeperbahn. Jde o společnou prezentaci ve spolupráci a kofinancováním s dalšími zeměmi střední a východní Evropy (CEE regionu): Slovensko, Rakousko, Polsko, Maďarsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko a Rusko.

Dále došlo k oslovení významných potenciálních lokálních partnerů jako je OSA, Intergram, IFBI, Český rozhlas a postupně dojde k oslovení dalších partnerů jak z veřejného, tak soukromého sektoru. Do budoucna se připravuje i využití grantových možností na konkrétní projekty, a to na evropské, regionální a lokální úrovni.

5/

Propojování českých hudebních profesionálů s mezinárodní scénou; prostřednictvím výměnných a společných projektů posilovat regionální hudební průmysl v rámci CEE regionu, a tím přispět k navýšení konkurenceschopnosti tohoto regionu, jehož je ČR součástí, na globálním hudebním trhu. Kromě̌ CEE regionu se Czech Music Office zaměří i na relevantní zahraniční trhy na základě dlouhodobého konceptu či aktuální zahraniční kulturní politiky.

V červenci bylo vyhlášeno první výběrové řízení s názvem SoundCzech Connect na podporu výměnných koncertů v rámci sousedních zemí. „Přestože bylo na realizaci velice málo času, jsme s výsledkem spokojeni a připravujeme nové výběrové řízení s nepatrnou modifikací i na rok 2018,“ informuje Márton Náray.

6/

Vytvoření značky české hudby SoundCzech, která reprezentuje kvalitu prostřednictvím úspěšných umělců, efektivní propagace a především podávání relevantních a ověřených informací o dění na české hudební scéně prostřednictvím webového portálu a FB.

Márton Náray prezentuje plán na rok 2018: „Plánujeme pokračovat v podpoře vzdělávacích projektů a vyhledávání potenciálních partnerů. Budeme pracovat na efektivních možnostech propagace českých hudebních umělců či kapel na mezinárodním hudebním trhu. Například tím, že je budeme propojovat s lokálními agenturami, které jim zajistí adekvátní propagaci, vytvářením mediálních sítí a zaměříme se i na podporu vzdělávacích projektů v této oblasti. Plánujeme spolupráci s dalšími showcase festivaly a konferencemi jako např. MENT Ljubljana, The Great Escape, Spring Break Conference.“

Odkaz: http://www.czechmusicoffice.comZdroj: Institut umění - Divadelní ústav

Články:

Praha 7 si vybrala Vzletnou

Na podzim roku 2018 vzniklo v pražské čtvrti Letná takzvané kreativní epicentrum Vzletná. Vzdělávací prostor pro výuku digitálních technologií, designu a ilustrace. Vzletná funguje i jako prostor pro coworking , studovna a nabízí program také pro seniory, děti a rodiče. S jednou ze zakladatelek Nadiou Sheshukovou jsme si povídaly o tom, jak to celé vzniklo a proč je dobré kulturní aktivity provozovat právě v městské části Praha 7.

Jak může úředník podpořit kulturu?

Uspořádali jsme další setkání neformální platformy Kreativní Česko. Akce s názvem Střed zájmu: GRANTY aneb Jak podpořit kulturu ve městech otevřela Pandořinu skříňku plnou otázek, frustrací i řešení pro efektivnější administrativu nejen grantů. Jak správně nastavit grantové systémy, si do jihlavské městské knihovny přijelo vyslechnout třicet pět úředníků, vedoucích odborů kultury, radních či analytiků kultury a kreativních odvětví. S tématem se nám podařilo přivést k sobě zástupce Jihlavy, Brna, Prahy, Plzně, Olomouce, Ostravy, Opavy, Liberce, Hradce Králové a Zlína. Speciální pozdravy putují do Českých Budějovic, jejichž zástupkyním účast překazila nepřízeň počasí. Nejen počasí bylo ten den pestré. Jaké podněty jsme si z Jihlavy odvezli?

Srovnání měst a jejich grantů

Setkání Kreativního Česka v Jihlavě s názvem Střed zájmu: GRANTY nabídlo mimo jiné srovnání grantových systémů vybraných měst. V základu této prezentace stála rešerše, která do podrobné tabulky shrnuje data pro rok 2018 o grantových systémech šesti vybraných měst (Ostrava, Olomouc, Plzeň, Brno, Jihlava, Hradec Králové). Data, která se podařilo získat z veřejně dostupných zdrojů, byla následně ověřena a opravena pověřenými zaměstnanci odborů kultury daných měst. Shrnujeme ta nejvýznamnější zjištění, která jsou podnětná pro zlepšování systému na podporu kultury na úrovni měst České republiky. Cílem rešerše bylo zorientovat se ve stavu grantových systémů a jejich aktuálním nastavení, možnost srovnání a zejména příležitost pro inspiraci příklady dobré praxe.

I do uměleckého světa patří byznys

„Nestačí dělat kvalitní program, musíme ho taky z něčeho zaplatit,“ myslí si Aleš Loziak, který v Ústí nad Labem zastupuje Veřejný sál Hraničář. Tato nezávislá kulturní instituce funguje již čtvrtým rokem v budově bývalého kina. Propojuje současné umění s kulturou a každodenním životem a nabízí pestrý program pro různé cílové skupiny. S Alešem Loziakem jsme si povídali o tom, jak nápad zachránit opuštěné kino vznikl, jak fungují a co je cílem jejich aktivit.

V čem tkví růst kreativních podniků?

Začetli jsme se do další britské zprávy a přinášíme shrnutí toho, co pro kreativní podniky (ziskové i neziskové subjekty a freelancery) znamená růst, jak ho měřit a jaké jsou jejich další ambice. Co růst brzdí a jakými prostředky ho lze v této oblasti podporovat? Do průzkumu se v roli respondentů zapojilo více než tisíc britských kreativních podniků, vládních zástupců a také zprostředkovatelů podpory.

Jak se u nás řídí kulturní organizace?

Jak si stojí kulturní organizace z pohledu jejího vedení? Jaké jsou nezbytné dovednosti pro úspěšné řízení kulturní organizace? V čem spočívá její hodnota a proč je důležité ji definovat? Lektoři, ředitelé kulturních organizací a zástupci veřejné sféry odpovídali na řadu podobných otázek v první letošní Akademii IDU.