Nemáte know-how?
Inspirujte se, diskutujte, tvořte vize a sdílejte s námi Vaší praxi.
Poznejte přednosti své lokality
Město jako fungující celek. Až když ho začnete zkoumat, vidíte jednotlivosti.
Inspirujte se u krajských měst a podpořte potenciál vašeho místa.
Zlín a Zlínsko
V roce 2011 zahájil Institut umění - Divadelní ústave projekt Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR. Jedna z pilotních studií, která vedla k metodice mapování na lokální úrovni byla zaměřena na město Zlín a Zlínský kraj. Ke spolupráci na pilotní studii byla přizvána britská společnost Noema Culture and Place Mapping pod vedením Lii Ghilardi.
Uherské Hradiště
Město Uherské Hradiště zadalo Mapování kulturních a kreativních průmyslů v regionu Uherské Hradiště se zaměřením na řemesla zejména proto, aby podpořilo zachování a další rozvoj tradičních řemesel v regionu. Výsledky budou zároveň sloužit jako podklad pro žádost města o zařazení do sítě kreativních měst UNESCO.
Olomouc
Olomouc je první město v ČR, které mapování KKO uskutečnilo podle nové metodiky schválené ministerstvem kultury. Díky analýze dostává město Olomouc zpětnou vazbu a unikátní souhrnná data, s nimiž může pracovat například v oblasti turismu, cestovního ruchu, kulturní politiky nebo při tvorbě strategického plánu města.
Brno
Od roku 2009 v Brně ví, že je potřeba se věnovat podpoře KKP, ale až později dalo vedení radnice tématu větší podporu. Byla vytvořena pozice koordinátora podpory KKO, pozice koordinátora kulturní politiky a založena řídící skupina projektu Kreativního centra (v níž je primátor a všichni jeho náměstci).
Pardubice
Studie Kulturní a kreativní průmysly Pardubic byla realizována jako součást výzkumného projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR. Kvalitativní mapování vycházelo z potřeb samosprávy města Pardubice.
Plzeň
Cílem mapování kulturních a kreativních průmyslů (KKP) v Plzni bylo zjistit význam tohoto souboru odvětví pro místní ekonomiku a popsat potřeby subjektů těchto odvětví pro jejich další rozvoj. Studie Kulturní a kreativní průmysly Plzně poskytuje podrobný rozbor, který bude sloužit jako východisko při přípravě Centra kreativního podnikání v DEPO2015 a při realizaci plánovaného Kreativního inkubátoru Plzeň.
Praha
Praha v oblasti KKO zaujímá výlučné postavení. Město prostřednictvím různých projektů a organizací cílí na koncepční rozvoj kultury a podporu KKO. S tím souvisí i důraz na kreativní podnikání, kdy je kreativita chápána jako zásadní hybatel růstu, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti a inovativních změn společnosti z mnoha hledisek.
Sledujte potřeby 13 odvětví
Jako první jsme popsali v roce 2015 stav, silné a slabé stránky, trendy
i projekty vhodné k realizaci.
Scénická umění
Scénická umění mají značné výhody – jsou ekonomicky flexibilní, bez investic nemizí, jsou vesměs ekologická, nedevastují přírodní zdroje, nejsou na nich závislá. Umělecké krize nijak neohrožují společnost.
Výtvarné umění
Současné umění a jeho produkce v profesionálním smyslu se staly obecnou praxí a nejedná se více o výsadu západního světa. Nikde se globalizace tak výrazně neprojevila jako na trzích s uměním po celém světě.
Umělecká řemesla
Tradiční řemesla vymírají. Aby se řemesla znovu obrodila, je potřeba, kromě vzdělávání nových řemeslníků, zaměřit se na uchování řemeslných technik, vzorů, motivů do současnosti a oživit je spojením s aktuálními technologiemi a životním stylem.
Památky
Památky v ČR zažívají diametrálně rozdílný přístup k jejich správě oproti jiným zemím Evropy. Například ve Velké Británii je přístup založen na tradici a silných občanských iniciativách. I když seznam památek čítá ve Velké Británii přes 370 tisíc objektů, je na ně nahlíženo komplexně skrz minulost, místo a současnost, v níž lidé chtějí žít.
Knihy a tisk
ČR se ve vydávání knih v přepočtu na počet obyvatel řadí do první světové desítky. Přesto jen malé procento autorů se dokáže svou činností uživit. Také čeští překladatelé vycházejí v celoevropském srovnání jako jedni z nejhůře placených ve svém oboru.
Film
Filmový průmysly představuje jeden z mladších kreativních průmyslů, jehož současný význam souvisí s rostoucím vlivem obrazové kultury ve všech oblastech našeho života.(…) film je zároveň uměním i masovou kulturou, vyznačuje se vysokou atraktivitou a silným potenciálem pro ovlivňování i lobbing.
Hudební průmysl
Hudba je odrazem stavu naší společnosti. Je to fráze, ale pravdivá. Hudební produkce rádiových stanic je v ČR až ze 70% starší roku 2000. Aktuální hudba žije díky fenoménu festivalů.
Architektura
Architektura je všude kolem nás. Zásadním způsobem ovlivňuje naši psychickou pohodu. Stejný vztah, který poutá film a jeho soundtrack, spojuje architekturu a naše životy. Přesto o ní víme tak málo.
Design
Design je jednou z nejprogresivnějších oblastí s jasnou vazbou na praxi a výrazným potenciálem v oblasti inovaci, Poté, co Linet, český výrobce medicínských pomůcek, zapojil design do vývoje produktů, získal důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu: podíl exportu na výnosech firmy se po spolupráci s designérem zvýšil o 30 %.
Digitální hry
Digitální hry jsou svým způsobem největším kulturním exportem ČR. Vyskytuje se názor, že hry jako médium jsou umění zrovna tak jako film či hudba. Pracují se stejnými výrazovými prostředky, a dokonce přidávají něco navíc. Jejich potenciál se zatím nenaplňuje v takové míře, ale to je spíš otázka času.
Digitální obsah
Digitální obsah (software) a odvětví na něm založené mají schopnost vytvářet pracovní příležitosti, podporují digitální gramotnost a rozvoj potřebných dovedností, neboť komerční, veřejné, sociální a zdravotní služby, vzdělávání a politický život se stále více přesouvají na internet.
Móda
Design je jednou z nejprogresivnějších oblastí s jasnou vazbou na praxi a výrazným potenciálem v oblasti inovaci, Poté, co Linet, český výrobce medicínských pomůcek, zapojil design do vývoje produktů, získal důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu: podíl exportu na výnosech firmy se po spolupráci s designérem zvýšil o 30 %.
Metodiky a publikace
Pro vhled do projektu Mapování KKP (2011-2015) otevřete naši brožuru.
Základem pro úspěšný rozvoj KKO je znalost místa, jeho potenciálu.
Nabízíme certifikovanou metodiku, podle které mapují města i regiony.
Aplikace Kulkal slouží pro výpočet ekonomických dopadů kulturní organizace či akce.
Je určená všem, koho zajímají ekonomické dopady návštěvníků vlastního kulturního projektu.
Studie o odvětvích na státní i mezinárodní úrovni dodá potřebný background.
První svazek Mapování KKP v ČR vysvětluje význam, dopady a postavení
KKP v národní ekonomice a uvádí metodiku pro makroekonomická a statistická data.
Druhý svazek Mapování KKP v ČR popisuje 13 odvětví (procesní nastavení, silné i slabé stránky), východiska podpory a kapitolu o kreativních inkubátorech.
Diskuse a konference
Uspořádali jsme významné konference a jako první v Česku otevřeli téma KKO.
Trendy, potřeby a příležitosti kulturní politiky. Tři akce STŘED ZÁJMU jsem natočili a jsou stále inspirací nejen veřejné správě.
Kultura 360° – Co nabízí a co potřebuje? Konference Institutu umění, 2014.